ShippingWatch

Maersk og ny partner vil levere lavsvovlsolie fra USA

Maersk Oil Trading og olieleverandøren PBF Logistics går sammen om produktion og opbevaring af brændstof med maksimalt 0,5 pct. svovl på den amerikanske østkyst, oplyser selskaberne.

Foto: Maersk

Maersk tager nu endnu et skridt for at blive klar til IMO's svovlkrav, der træder i kraft i 2020.

Maersk Oil Trading har indgået et nyt partnerskab med den amerikanske olieleverandør PBF Logitics LP om at producere og opbevare brændstof med maksimalt 0,5 pct. svovl på den amerikanske østkyst. Det annoncerer Maersk Oil Trading i en pressemeddelelse.

PBF Logistics terminalfacilitet i New Jersey skal konkret levere omkring 1,25 mio. mt., svarende til ca. 10 pct. af Maersks årlige brændstofbehov, hvilket også gør Maersk Oil Trading i stand til at sælge til andre kunder i regionen, lyder det i meddelelsen.

"Denne forarbejdningsaftale udgør en hjørnesten i Maersks forsyningsstrategi for IMO's 2020-svovlkrav," udtaler topchefen i Maersk Oil Trading, Niels Henrik Lindegaard, i pressemeddelelsen.

"Langt størstedelen af vores flåde vil overholde reguleringen ved at bruge brændstof med lavsvovlholdigt brændstof. Med evnen til at producere og opbevare brændstof med lavt svovlindhold, som overholder kravene, på den amerikanske østkyst, tager vi kontrol over brændstofforsyningen i maritimt nøgleområde for os," tilføjer han. 

Maersk Oil Trading har det seneste år lavet flere lignende aftaler i forskellige maritime nøgleområder.

I august indgik selskabet en aftale med hollandske Royal Vopak om en bunkerfacilitet i Rotterdam, som kan dække en femtedel af Maersks globale behov og levere 2,3 mio. tons lavsvovlholdig bunker om året.

Storhavnen i Singapore blev også for nyligt tilføjet til listen over steder, hvor Maersk Oil Trading vil levere lavsvovlholdigt brændstof fra, da selskabet i oktober sikrede sig en bunkeraftale med Tankstore.

Flere storhavne i spil som Maersks nye bunkerhubs

Maersk forhandler om flere løsninger på 2020-udfordringen 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs