ShippingWatch

Maersk vil levere lavsvovls-brændstof fra Rotterdam

For at sikre udbuddet af det nye lavsvovlsholdige brændstof fra 2020 etablerer Maersk nu et samarbejde med hollandske Royal Vopak, der skal stå for bunkering af den nye blandingsolie i Rotterdam.

Foto: Maersk

Midt i diskussionen om de kommende svovlkrav fra 2020 etablerer Maersk nu et samarbejde med hollandske Royal Vopak, der skal være med til at sikre udbuddet af lavsvovlsholdigt brændstof.

I en meddelelse mandag morgen oplyser Maersk, at bunkerfaciliteten alene kan dække en femtedel af Maersks globale behov og levere 2,3 mio. tons årligt.

Med beslutningen har Maersk dermed taget endnu et skridt hen imod de nye olieblandinger, der er nødvendige, hvis skibene ikke får installeret scrubbere for at leve op til de kommende regler.

Anlægget i Europas største havn kan anvendes af andre rederier og vil gøre det muligt at "sikre at de skibe, der sejler på Europa har adgang til brændstof, der lever op til de nye regler," som rederiet formulerer det.

"Vi er overbevist om, at det vil lægge låg på noget af industriens bekymring om, hvorvidt der er tilstrækkeligt med brændstof, ligesom det er med til at sikre konkurrencen i markedet," siger head of Maersk Oil Trading, Niels Henrik Lindegaard.

Maersk har længe været en af fortalerene for at satse på en ny type brænstof i stedet for at installere scrubbere på flåden. Blandt konkurrenterne i containerindustrien er holdningen mere blandet, og et rederi som Hapag-Lloyd går inden længe i gang med at teste både scrubbere og LNG. MSC har også bestilt scrubbere for nylig til deres kommende flåde af megaskibe, mens flere andre kendte navne inden for shipping som danske Torm også har meldt ud, at de går den vej på en del af deres skibe.

Ved at stå for leverancen fra Rotterdam vil Maersk ifølge eget udsagn være med til at sikre kvaliteten, når markedet for de nye blandingsolier for alvor bliver skudt i gang om mindre end halvandet år.

Lige nu breder skandalen sig om dårlig bunker, der øjensynligt stammer fra Houston og er sejlet videre via Panama til Singapore. En række konkrete rederier har været ramt og flere erstatningssager ligger på bordene allerede. Senest forsøger Hafnia at samle flere af de utilfredse rederier, som mener, at leverandørerne fejler på ansvaret.

"Der er tale om en langtidsforpligtelse med Vopak, som gør A. P. Møller-Mærsk klar til det paradigmeskifte, som indførelsen af IMO's 2020-regler vil medføre, og som vil være en game changer for hele industrien," skriver Maersk.

Hafnia vil samle rederne i kamp mod dårlig bunker

Norden er også ramt af dårlig bunker

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere