Analysehus ser Maersk-manøvre som bevis på slow steaming-bølge

Maersk Lines beslutning om at sænke hastigheden på containerfarten mellem Asien og Europa er et direkte bevis på, at containerrederne vil bruge slow steaming fremadrettet, mener Clarksons Platou.
Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov
Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

Alliancepartnerne Maersk Line og MSC tilføjer til næste år flere skibe til de ti forskellige ruter imellem Asien og Europa, men skruer ned for hastigheden.

Det tolker analysehuset Clarksons Platou, som et eksempel på, at slow steaming for alvor vinder indpas hos containerrederierne.

"Det er det direkte bevis på, at containerrederierne planlægger at bruge slow steaming fremadrettet (det er vigtigt i 2020 med højere brændstofpriser)," skriver Managing Director i Equity Resarch hos analysehuset, Frode Mørkedal.

Ved at sætte farten ned reducerer Maersk Line sit brændstofforbrug, og ifølge Clarksons Platou vil det give besparelser på 1 pct. Og selvom rederiet sænker farten, tror Clarksons, at det vil forbedre rettidigheden, som også er Maerks mål med manøvren.

Slow steamning er netop et af de greb, der bliver meget om i industrien i øjeblikket med de kommende miljøkrav og især målet om at halvere industriens udledning af drivhusgasser i 2050. Et mål, der kræver hjælp fra den teknologiske udvikling. Flere har peget på, at slow steaming er det mest oplagte værktøj, hvis shippingindustrien skal sænke sin udledning her og nu.

Foruden at sænke farten, indsætter Maersk Line også flere skibe på ruterne, og det er godt nyt for markedet, skriver Clarksons. Det vil nemlig kræve flere skibe at leve op til den samme service, og det vil komme timecharter-markedet til gavn.

Mere præcist vil det øge efterspørgslen på skibe med 6 pct., skriver Frode Mørkedal.

Maersk styrker Asien-Europa med flere skibe og færre stop

Store containerskibe har presset de mindre hårdt siden 2015

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også