ShippingWatch

Maersk forsøger stadig at få rederier med i digitalt samarbejde

Ingen af Maersks største rivaler i form af verdens største rederier har sagt ja til at deltage i den digitale platform Tradelens. "Uden det netværk har vi ikke et produkt," siger IBM's leder af projektet til mediet Coindesk.

Foto: /ritzau/Christian Charisius

Det er stadig ikke lykkes for Maersk at overtale sine konkurrenter til at gå med i den stort anlagte satsning Tradelens.

Ideen bag det digitale samarbejde med IBM er kort fortalt at skabe en platform, som skal gøre det lettere at sende en container fra a til b ved hjælp af blockchain-teknologi.

Men for at det skal give mening, er det nødvendigt, at hovedparten af de store containerrederier bruger platformen. Og indtil videre har Maersk ikke haft held til at få konkurrenterne med ombord. Kun familieejede PIL har sagt ja tak til at deltage på nuværende tidspunkt.

Som tidligere beskrevet på ShippingWatch, så tøver de store containerrederier med at deltage, fordi Maersk og IBM ejer rettighederne til Tradelens. En kritik, som Maersk har forsøgt at imødekomme ved at ændre ejerformen fra et joint venture til et mere løst samarbejde, hvor andre rederier kan deltage i ledelsen.

Jeg vil ikke lægge fingrene imellem – vi bliver nødt til at få de andre rederier med på platformen. Uden det netværk har vi ikke et produkt.

Marvin Erdly, TradeLens-leder, IBM

Men trods det har ingen af de toneangivende rivaler som CMA CGM, Cosco eller Hapag-Lloyd endnu ikke valgt at gå med ombord i projektet. Det skriver mediet Coindesk, som dækker blockchain-teknologi.

Lederen af TradeLens hos IBM, Marvin Erdly, erkender, at det er altafgørende at få containerrederierne til at bruge platformen.

"Jeg vil ikke lægge fingrene imellem – vi bliver nødt til at få de andre rederier med på platformen. Uden det netværk har vi ikke et produkt. Det er sådan, landet ligger," siger han til Coindesk.

Selskabet slår dog også fast over for mediet, at platformen nu har over 100 forskellige deltagere fra hele forsyningskæden. Det tæller eksempelvis havne, toldmyndigheder, speditør- og logistikselskaber.

I dialog med rederier

Selv om konkurrenterne stadig tøver med at bruge Maersk og IBM's digitale platform, så bliver der arbejdet i kulisserne på at overbevise dem om, at det er den rigtige vej at gå.

Den ansvarlige for Tradelens hos Maersk, Michael J. White, fortæller i et skriftligt svar til ShippingWatch, at man er i dialog med flere containerrederier.

"Den feedback, som vi har fået fra rederier, har inkluderet spørgsmål om kapitaldeltagelse, omsætningen og ledelse. Den Tradelens-model (annonceret 9. august, 2018) tager højde for den feedback, og deltagelsen af rederier skrider frem med en række både globale og regionale rederier, som anerkender Tradelens-løsningen. Der pågår forhandlinger med flere af dem angående potentielle pilotprojekter eller fuld netværksdeltagelse," lyder det i svaret.

Tradelens er en del af Maersk-gruppens strategi om at få ejerskab over en større del af forsyningskæden på containermarkedet.

I maj 2018 påpegede to af de nærmeste rivaler, Hapag-Lloyd og CMA CGM over for ShippingWatch, at der var brug for en løsning for hele industrien og ikke en, som Maersk havde det endelige ejerskab over. Det forsøgte Maersk efterfølgende at imødekomme med en ændring af ejermodellen.

Maersk har lyttet til kritik af digital platform

Rivaler afviser blockchain-platform fra Maersk

Maersks topchef er åben for at dele ejerskab af digitalt prestigeprojekt

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere