Spotpriserne fra Asien til Europa steg i sidste uge med 1,4 pct. til 948 dollar per 20-fods container, TEU, viser tal fra Shanghai Shipping Exchange.
Raterne har dermed rettet sig en del siden årets bund i april på 584 dollar per TEU. I løbet af det sidste år er olieprisen dog også steget pænt og har presset prisen på skibsbrændstof i vejret.
Asien-Europa-ruterne indgår med en vægtning på 20 pct. i det store rateindeks Shanghai Containerrized Freight Index (SCFI), som ligeledes indeholder spotrater til 14 andre destinationer i hele verden og bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.
En fortsat positiv udviklig i raterne kan være med til at give containerrederierne den forbedring, som de spejder efter, men som de er forholdsvis sikre på, indfinder sig i andet halvrå 2018.
Sålededes sagde Hapag-Lloyds CEO, Rolf Habben Jansen i et interview med ShippingWatch tidligere i dag, at han ser mange gode grunde til, at udviklingen på markedet vil kunne aflæses i regnskaberne de kommende måneder.
"I sidste halvdel af i år eller i starten af 2019 vil vi mærke forbedringen," lyder det, efter at rederiet i fredags måtte bide et underskud på 100 mio. euro i sig for de første seks måneder af året.
SCFI-indekset steg i sidste uge med 0,4 pct. til 893,88, hvilket ligeledes det højeste niveau siden på samme tidspunkt sidste år.
Habben Jansen: Alt taler for, at opsvinget kommer senere i år
Højere bunkerpriser rammer Yang Ming i første halvår