Storkunderne er blevet endnu mere utilfredse med containerrederierne

Den europæiske afskiberorganisation ESC har sammen med Drewry gennemført en undersøgelse af afskibernes tilfredshed med containerrederierne. Den falder ikke ud til rederiernes fordel.
Foto: Port of Philadelphia
Foto: Port of Philadelphia

Afskiberne var mere utilfredse med containerredernes præstation i 2017 end i 2016. Og hvis målingen blev gennemført i dag, ville tilfredsheden formentlig være endnu lavere på grund af de nye nødtillæg på bunker, som rederne har indført i løbet af foråret.

Det er den korte konklusion på en undersøgelse gennemført af de europæiske afskibere organiseret i ESC og analysehuset Drewry. De har udspurgt i alt 400 europæiske afskibere i både 2016 og 2017 om deres vurdering af containerrederierne.

På fire afgørende punkter er tilfredsheden dalet blandt afskiberne fra 2016 til 2017.

For det første på udvalget af forskellige rederier, for det andet på udvalget af forskellige services samt på prisen for service og endelig den generelle servicekvalitet hos rederierne. Resultaterne for de fire punkter fremgår af de fire første søjler.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Afskibernes tilfredshed med rederne i 2017 i forhold til 2016. Rød indikerer lavere tilfredshed, grå den samme og grøn en højere tilfredshed. | Foto: Kilde: Drewry og ESC
Afskibernes tilfredshed med rederne i 2017 i forhold til 2016. Rød indikerer lavere tilfredshed, grå den samme og grøn en højere tilfredshed. | Foto: Kilde: Drewry og ESC

De to søjler længst til højre i grafikken viser de eneste to punkter, hvor afskiberne var mere tilfredse i 2017 end i 2016. Det er på henholdsvis redernes grønne profil og på redernes finansielle stabilitet.

"Det er skuffende, at selv efter den store reorganisering af de forskellige containerservices, som er fulgt efter opstarten af de nye alliancer, lever rederierne stadig ikke op til deres kunders forventninger – men det modsatte," siger Nik Delmeire, der for generalsekretær for ESC i en meddelelse udsendt af ESC og Drewry.

Han vurderer, at var undersøgelsen blevet lavet i 2018, ville afskibernes tilfredshed formentlig have ligget på et endnu mindre sted.

"På tidspunktet for undersøgelsen var rederiernes emergency bunker surcharge, som vi ser som kundefjendsk, ikke på plads, og det giver mening at tænke, at resultaterne af undersøgelsen ville være værre, hvis den var blevet gennemført nu," siger Nik Delmeire.

I målingen er rederne blevet spurgt om deres tilfredshed på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er meget utilfreds, og 5 er meget tilfreds. Tilfredshedsgraden med kundeservice ligger i gennesmnit på 2,9, og pålidelighedsgraden for booking og afsendt last ligger på det samme, 2,9.

"Afskiberne vil have balance mellem servicekvalitet og pris, men undersøgelsen viser, at rederierne skærer i servicen og tilbyder færre valg til afskiberne," siger Philip Damas, som er leder af "logistics practice" hos Drewry.

Massiv kritik af rederne

De europæiske afskibere har i løbet af maj og juni i år været ude med en hård kritik af containerrederne. Kritikken blev affødt af de nye nødtillæg på bunker, som en række af de allerstørste containerrederier som Maersk Line og MSC valgte at indføre i kølvandet på højere bunkerpriser i første del af 2018.

Containerredernes bunkertillæg har fyldt så meget hos afskiberne, at ESC i midten af juni valgte at sende et formelt brev til EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager, hvor afskiberne klagede over tillægget.

Samtidig var flere store afskibere også ude med kritik af containerrederne. Blandt andet Electrolux, hvor Bjørn Vang, der er vice president for Global Logistics i selskabet, i en meget direkte tone langede ud efter rederne.

"Jeg har forståelse for rederiernes problem, men henholder mig til de aftaler, vi har indgået for ganske nyligt. Disse aftaler indeholder specifikke klausuler omking bunkerpriser, og vi forventer, at rederierne overholder dem, ligesom vi naturligvis agter at gøre," skrev han i en kommentar på LinkedIn.

Også handelshuset Cargill kritiserede containerrederiernes måde at forsøge at få dækket bunkeromkostningerne på, mens speditøren Scan Global over for ShippingWatch fortalte, at bunkertillægget ikke kommer til at være en ekstra udgift for selskabet. De sender i stedet regningen videre til deres kunder.

Containerindustriens unikke konkurrenceregel skal revurderes 

Speditør sender redernes omdiskuterede bunkerregning videre 

Kunderne klager over containerrederne til EU 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også