ShippingWatch

Asien-Europa-spotrater holder niveau i denne uge

Raterne for containerfragt mellem Asien og Nordeuropa holder niveauet fra sidste uge. Spotpriserne på tværs af verdenshavene steg derimod samlet set i denne uge, da rateindekset SCFI steg 2 pct.

Foto: /ritzau/AP

Raterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Nordeuropa lå stort set uændrede i den forgangne uge, da spotraterne på containerfragt faldt 1 dollar til 584 dollar per tyvefodscontainer (teu), skriver branchemediet The Loadstar.

Spotpriserne på tværs af verdenshavene steg derimod samlet set i denne uge, da rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steg 2 pct. til indeks 674,58. Det var tredje uge på stribe med fremgang i indekset, hvor Asien-Europa-ruterne tæller 20 pct.

Dermed har indekset allerede bevæget sig en del, siden det var nede at vende i 568,68 mod slutningen af marts.

SCFI-indekset sammensættes på baggrund af spotprisen på fragt fra Shanghai til 15 destinationer i hele verden og bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Rater på Asien-Europa går tilbage for fjerde uge i træk

Rater fortsatte nedturen i sidste uge

Containerrater falder for femte uge i træk

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere