Maersks tyske opkøb udløser skarp konkurrence på Sydamerika

Konkurrencen på ruterne mellem Fjernøsten og Sydamerika vil spidse til for rederierne i april i år, og Maersks opkøb af rederiet Hamburg Süd har udløst en større opdatering af ruterne på strækningen.
Foto: Hamburg Süd
Foto: Hamburg Süd
AF RITZAU FINANS

Containerrederne forbereder sig på kamp på ruterne mellem Fjernøsten og Sydamerika, hvor blandt andet de lukrative reeferlaster vejer tungt.

Konkurrencen på ruterne mellem Fjernøsten og Sydamerika vil spidse til fra april, hvor Maersks opkøb af rederiet Hamburg Süd har udløst en større opdatering af ruterne på strækningen.

Ifølge analysehuset Alphaliner offentliggjorde containerrederierne i sidste uge deres nye servicetilpasninger og planer for ruterne mellem Fjernøsten og den sydamerikanske vestkyst.

Fra april i år vil kapaciteten stige med 15 pct. i forhold til det nuværende niveau og 18 pct. i forhold til kapaciteten samme tid sidste år.

Flåden vil bestå af 105 containerskibe med en samlet kapacitet på omkring 893.000 tyvefodscontainere (teu). Det vil erstatte de nuværende 95 skibe, der har en samlet kapacitet på 775.800 teu, skriver Alphaliner.

Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd, der har en del aktiviteter i Sydamerika, blev godkendt sidste år. Myndighederne i Sydkorea krævede dog, at Maersk Line og Hamburg Süd skulle trække sig ud af rederialliancer på ruter fra Fjernøsten til og fra Mellemamerika, Caribien og den sydamerikanske vestkyst.

Maersk Line fik ligeledes en betinget godkendelse i Kina, som også afhang af, at rederierne trak sig fra visse samarbejdsaftaler - også fra Fjernøsten til forskellige dele af Sydamerika. Og det er de krav, der er med til at ændre ruterne og løfte kapaciteten, skriver Alphaliner.

Maersk Line får Latinamerika som største enkeltforretning med Hamburg Süd 

"Handelsfornyelsen er udløst af Mærsks køb af Hamburg Süd, da myndighederne krævede, at Hamburg Süd trak sig fra sine eksisterende VSA-partnerskaber (skibsdelingsaftaler, red.) på turen. Hamburg Süd vil i stedet fortsætte med at tilbyde service mellem Fjernøsten og den sydamerikanske vestkyst i fællesskab med Maersk," fremgår det af analysehusets nyhedsbrev.

De tidligere aftaler om skibsdeling var blandt andet indgået med store rederier som CMA CGM, Cosco, Hapag-Lloyd, HMM og MSC, og ifølge Alphaliner har ændringerne efter opkøbet også været med til at udløse planer om en række andre ændringer i partnerskaberne på ruten.

Eksempelvis vil CMA CGM, APL, Cosco og Evergreen samarbejde på tre ruter mellem Asien, Mexico og Sydamerika.

Tre rederier klar med modspil til Maersk og Hamburg Süd

Maersks køb af Hamburg Süd udløser markant turbulens i rater

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder 

Maersk fremlægger flere detaljer om Hamburg Süd  

Afskibere: Derfor rammes reefer-markedet af nye alliancer  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også