Esvagt mistænkes for at forskelsbehandle kvinder

Det danske rederi Esvagt bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere med et højdekrav, som ifølge en ekspert kan være ulovligt. Det sker på et tidspunkt, hvor offshorerederiet mangler ansatte.
Foto: PR-foto/Esvagt
Foto: PR-foto/Esvagt

Det danske offshorerederi Esvagt bliver mistænkt for at have forskelsbehandlet to kvindelige jobansøgere på et tidspunkt, hvor rederiet efter eget udsagn har stor mangel på arbejdskraft.

I august søgte 10 nyuddannede elever fra skoleskibet Georg Stage arbejde som skibsassistenter hos Esvagt. Syv mandlige ansøgere blev tilbudt job, mens de to kvindelige kandidater ikke blev kaldt til samtale.

Årsagen til frasorteringen af de to kvinder er tilsyneladende et hidtil ukendt krav om, at skibsassistenter i Esvagt skal være over 170 cm høje. Det skriver fagforeningen Søfartens Ledere, som mandag bringer en længere fortælling om forløbet.

Rederiet vil ikke kommentere, hvorfor de to kvinder ikke blev kaldt til samtale, men bekræfter, at man har et højdekrav.

"Det er rigtigt, at vi i Esvagt stiller en række fysiske krav til vores kandidater, herunder et krav om en minimumshøjde på min. 170 cm. Disse krav gælder uanset køn og bunder alene i sikkerhedshensyn. Vores ansatte skal have en vis fysik, når de med få minutters varsel sendes ud på det åbne hav i forbindelse med redningsaktioner. De skal kunne løfte en våd og tung person op i redningsbåden. Derudover skal de have en vis højde for at kunne montere redningsbåden på vores hejseværk," skriver HR-direktør Nick Vejlgaard Ørskov til Søfartens Ledere.

"Det er helt afgørende for sikkerheden, at disse krav kan opfyldes. Det er klart, at mænd generelt har en stærkere fysik end kvinder, men vi mener ikke, at kravene udelukker kvinder fra at blive ansat i Esvagt," lyder det i et skriftligt svar.

Kan være ulovligt

Ifølge Søfartens Ledere stod der intet om højdekravet i det stillingsopslag, som de nyuddannede elever søgte.

De to kvindelige ansøgere fik heller ingen begrundelse for, hvorfor de ikke blev kaldt til samtale, mens alle mandlige ansøgere, på nær én enkelt med en plettet straffeattest, endte med at få tilbudt et job.

Højdekravet, som ligger tre cm over danske kvinders gennemsnitshøjde, kan desuden vise sig at være ulovligt, mener ligestillingsekspert.

"Esvagts HR-direktør argumenterer ud fra, at det er i redningsaktioner, at rederiet har meget markante behov for høje, stærke mennesker, men Esvagts skibsassistenter beskæftiger sig jo med at løse en række andre opgaver, og så er det ikke proportionalt at forlange, at alle rederiets skibsassistenter skal leve op til højdekravet," siger siger cand.jur. Kirsten Precht, specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder og ekspert i kønsdiskrimination på arbejdsmarkedet og ligestillingslovgivning i Danmark og EU.

Hun fortæller til Søfartens Ledere, at det er afgørende, at et særkrav ikke på forhånd udelukker personer af et bestemt køn.

"En arbejdsgiver har naturligvis lov til at stille de krav til deres arbejdskraft, som er nødvendige og saglige og velbegrundede. Rederiet skal for alle job som skibsassistent og alle typer arbejde kunne forklare – konkret – hvorfor det er nødvendigt at være 170 cm høj," siger Kirsten Precht til Søfartens Ledere.

Vil ikke oplyse om ansattes højde

Ifølge Søfartens Ledere kan ledelsen på Georg Stage ikke erindre, at Esvagt har ansat kvindelige elever. Rederiet har samtidig afvist at oplyse fagforeningen, om der tidligere er ansat kvindelige elever fra skoleskibet.

Esvagt vil heller ikke fortælle, om alle rederiets skibsassistenter er over 170 cm og dermed lever op til det højdekrav, som altså kan have været årsagen til, at de kvindelige ansøgere blev frasorteret før samtalen.

Både Forsvaret og Politet har også højdekrav til sine ansatte. I Forsvaret ligger kravet på 155 cm, mens de vejledende højdekrav i Politiet er 172 cm for mænd og 165 cm for kvinder. Ansøgere i Politiet bliver dog ikke valgt fra alene på grund af højde.

Esvagt fortalte 2. oktober til branchemediet Søfart, at man i øjeblikket mangler 20 ubefarne skibsassistenter, mens man næste år forventer at få behov for i alt 200 ubefarne skibsassistenter.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra Esvagt. Rederiet understreger dog over for Søfartens Ledere, at man gerne vil øge antallet af kvindelige skibsassistenter.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015 

Esvagt sikrer sig kontrakt i britisk oliesektor 

Esvagt henter ny vindchef hos Siemens 

Esvagt-direktør: Besparelser vil ikke koste ansatte 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også