ShippingWatch

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Man skal være over 170 cm for at blive ansat som skibsassistent i Esvagt. Det er højere end kravene i f.eks. Forsvaret og Politiet. | Foto: Esvagt

Siden 2015 har Esvagt haft et hidtil ukendt højdekrav, som nu er under mistanke for at forskelsbehandle kvindelige søfolk.

Mandag kunne fagforeningen Søfartens Ledere fortælle, at kravet tilsyneladende førte til, at to nyuddannede kvinder blev frasorteret, da 10 elever fra skoleskibet Georg Stage søgte arbejde hos Esvagt.

Kvinderne blev ikke kaldt til samtale og kendte ikke til kravet på forhånd. Til gengæld blev alle mandlige ansøgere pånær én med en plettet straffeattest tilbudt en stilling.

Men selv om højdekravet endte med at stå i vejen for de to kvinder, som begge havde et højt karaktergennemsnit og var i god fysisk form, så er det udelukkende indført af sikkerhedsmæssige årsager. Det skriver Esvagt i en mail til ShippingWatch.

Det fysiske krav blev indført efter en episode, hvor manglende højde og fysik kunne havde medført en alvorlig hændelse"

Nick Vejlgaard Ørskov, HR-direktør, Esvagt

"Esvagt har siden 2015 stillet et fysisk krav til kandidater, der ansøger om at blive skibsassistent. Det fysiske krav blev indført efter en episode, hvor manglende højde og fysik kunne havde medført en alvorlig hændelse. For at øge sikkerheden indførte vi dengang et fysisk krav."

"Dette krav bunder alene i sikkerhedshensyn og stilles til alle kandidater. Baggrunden herfor er, at alle vores skibsassistenter skal kunne deltage i Esvagts redningstjeneste, så vi sikrer, at skibsassistenterne kan arbejde på tværs af hele flåden," lyder det i svaret, som er underskrevet HR-direktør Nick Vejlgaard Ørskov.

Har 11 kvindelige ansatte

Esvagt har ikke haft mulighed for at stille op til et interview, men har i stedet sendt en skriftlig redegørelse til ShippingWatch.

Derfor har det heller ikke været muligt at få svar på, hvorfor højdekravet ikke blev nævnt i det jobopslag, som ansøgerne reagerede på.

Esvagt har heller ikke oplyst, om alle rederiets skibsassistenter er over 170 cm, eller om man vil justere på kravet, for at give flere kvinder mulighed for at søge de mange ledige stillinger hos Esvagt.

Rederiet oplyser dog, at det har 11 kvindelige søfolk ud af en arbejdsstyrke på 830 søfarende. Det svarer til 1,3 pct. Ifølge Søfartsstyrelsen er cirka 2,5 pct. af skibsofficerer på danske skibe kvinder.

Esvagt fortæller samtidig, at rederiet generelt modtager få ansøgninger fra kvinder. I øjeblikket har rederiet 72 aktive ansøgninger til stillinger som befarne og ubefarne skibsassistenter, hvoraf kun én ansøger er kvinde.

Vil gerne ansætte høje kvinder

Diskussionen om højdekravet, som ligger tre centimeter over danske kvinders gennemsnitshøjde, kommer på et tidspunkt, hvor Esvagt generelt har mangel på nyuddannet arbejdskraft.

Derfor understreger rederiet også, at man gerne vil ansætte kvinder. Men de skal altså være over 170 cm, hvilket er markant højere end tilsvarende krav hos både Forsvaret og Politiet.

"Vi indgår gerne i en dialog om, hvorledes vi fastholder et højt sikkerhedsniveau, samtidig med at vi giver et bredere felt af kandidater mulighed for at blive skibsassistent hos Esvagt. I den forbindelse skal det understreges, at kvindelige kandidater er meget velkomne i Esvagt, og at vi i dag har kvindelige søfarende ansat. Men helt generelt er der få kvinder til søs i Danmark, og vi bidrager gerne til at øge antallet," skriver HR-direktør Nick Vejlgaard Ørskov i sit svar.

Der kan være flere forklaringer på, hvorfor så få kvinder arbejder som skibsassistenter. En rapport fra Søfartens Arbejdsmiljøråd påpegede i januar 2016, at branchen har en maskulin kultur, som fastholder traditionelle kønsroller.

Der er desuden en markant overhyppighed af seksuel chikane mod kvinder ombord på skibe, lyder det i rapporten.

Esvagt mistænkes for at forskelsbehandle kvinder

"Sexchikane til søs skal stoppes"

"Kvinder til søs er en stor misforståelse" 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Kulturborgmester vil have færre krydstogtskibe til København

Antallet af krydstogtskibe i Københvan skal barberes markant ned, mens der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener kultur- og fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde (Alt), der i et nyt politisk forslag vil have forvaltningen til at undersøge mulighederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs