Mange oliearbejdere har haft dårlige helikopteroplevelser

Oliearbejdere i den norske offshoresektor peger på mange dårlige oplevelser ved helikoptertransport til og fra arbejde, skriver Dagens Næringsliv. Det gælder især typen Super Puma, der blev brugt i forbindelse med dødsulykken tilbage i april i år.

Norske oliearbejdere er i forbindelse med deres arbejdsliv ofte afhængige af helikoptertransport til og fra olie- og gasfelter ude i Nordsøen.

Men disse flyveture er ofte en ubehagelig oplevelse for passagererne, viser en ny undersøgelse foretaget af Bergens Tidende og fagforbundet Industri Energi, skriver Dagens Næringsliv.

Nærmere bestemt har hver tredje oliearbejder på norsk sokkel ifølge undersøgelsen haft uønskede oplevelser i forbindelse med helikopterflyvningen, mens op mod halvdelen siger, at de har oplevet decideret ubehag eller frygt under flyvning.

Det skyldes blandt andet tilfælde af lynnedslag, fald i luften eller advarselslamper, der er blevet aktiveret.

Arbejdere, der har fløjet med helikoptertypen Super Puma EC225 – samme type, der var involveret i dødsulykken ved feltet Gulfaks B ved Turøy d. 29. april i år – har generelt svaret mere negativt i undersøgelsen end deres kolleger, der har fløjet med andre helikoptere, skriver den norske avis.

Op mod 70 pct. af de adspurgte arbejdere overvejer at takke nej til flyvinger med Super Puma EC225, fremgår det.

Dog svarer op mod 94 pct., at de har stor eller meget stor tillid til piloterne.

Tragedien

Statoil arbejder på en intern undersøgelse af forløbet omkring tragedien den 29. april i år, hvor en helikopter af netop typen Eurocopter EC225 Super Puma styrtede ned lidt uden for byen Turøy undervejs fra Gullfaks B-platformen til Bergen. Alle 13 personer ombord omkom i styrtet.

De omkomne arbejdede for danske Welltec, Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Karsten Moholt og Statoil, mens to af de 13 omkomne var piloter fra virksomheden CHC Helicopters.

"De norske myndigheder vil arbejde for at finde ud af, hvordan denne ulykke kunne ske. For os er det afgørende, at alle, der skal ud og arbejde offshore kan være sikre på, at vi gør vores yderste for at garantere deres sikkerhed. Vi vil derfor gennemføre en intern undersøgelse for at fastslå, hvordan vi kan forbedre Statoils sikkerhedsprocedurer i forbindelse med helikoptertransport," sagde topchef Eldar Sætre i en meddelelse tilbage i maj.

Undersøgelsen ventes afsluttet den 30. september og vil munde ud i en rapport.

Nu gælder forbud for uheldsramt helikopter i hele Europa

Norge udvider flyveforbud efter tragisk ulykke

Norsk tragedie ryster helikopterselskaber

Ulykkes-helikopter er styrtet flere gange 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også