Kritikken fra analytikere og oliefolk hagler ned over Statoil og selskabets topleder Helge Lund efter fredagens regnskab, hvor Statoil måtte meddele, at man vil skære fem mia. USD svarende til 30 mia. norske kroner i investeringer de kommende år. Oplysninger, der er dårligt nyt for leverandører til Statoils olie- og gasaktiviteter
Af regnskabet fremgår det også, at selskabet ikke når et vigtigt produktionsmål. Egentlig havde Statoil et fast mål om at nå en daglig olieproduktion per dag på 2,5 mio. tønder i 2020, men nu erkender den norske oliegigant, at det formentlig ikke kommer til at ske.
Blandt de store leverandører til Statoil er Aker Solutions, der har Kjell Inge Røkke som største ejer. Selskabet fik sidste år forlænget en kontrakt til en samlet værdi på ca. to mia. norske kroner for vedeligehold og modifikation på norsk sokkel. Ifølge Dagens Næringsliv risikerer denne kontrakt at blive væsentlig mindre, når Statoil-chef Helge Lund har svinget øksen over omkostningerne.
Statoils svigtende resultater fik fredag en hård medfart af analytikere. En af dem, olieanalytiker Trond Omda, mener, at Statoils vækstambitioner har fået selskabet til at kaste sig ud i håbløst dyre opkøb.
Statoil vil således "blot" investere 20 mia. USD per år i perioden 2014-2016. Selskabet tilskriver neddroslingen "en streng prioritering og øget kapitaleffektivitet."
Handelsbanken Capital Markets-analytiker Anne Gjøen mener, at budskabet fra Statoil er «skuffende og uklart» og betegner Statoils forslag til besparelser som "next to nothing".
Erhvervsmanden og milliardæren Endre Røsjø, der var med til at grundlægge det selskab, som i dag hedder DNO International, opfordrer i Finansavisen den norske regering til at fjerne koncernchefen Helge Lunde (foto), der ifølge Røsjø har gjort det alt for dårligt, ligesom staten ved Olje- og energidepartementet har svigtet som ejer.
"Lav oliekompetence og et skoleeksempel på svag ejerstyring. Statoil er administrationsstyret og drives efter, hvad administrationen finder interessant,"mener Endre Røsjø:
"Dette er verdens mest konkurrenceudsatte virksomhed. Så nytter det ikke med fhv. topledere fra andre brancher og afdankede politikere. Helge Lund og 10 andre direktører med ansvar for udlandsvirksomheden bør tage deres hat og gå."
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.