Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Maersk Supply Service bekræftede sin milliardordre på et nyt vindskib, 1000 søfolk er stadig strandet i Ukraine, og så blev der fundet en startdato for overenkomstforhandlingerne for amerikanske havnearbejdere, hvor branchen frygter yderligere forstyrrelser i forsyningskæden.
Foto: Maersk Supply Service
Foto: Maersk Supply Service

Med milliard-investering satser Maersk Supply stort på offshore-vind i USA

Maersk Supply Service vil med sit første vindinstallationsskib forsøge at erobre en stor del af det amerikanske servicemarked inden for offshore-vind. Det skal vokse til 30 GW i 2030, og der er brug for 6-7 WTIV-skibe, siger CCO i Maersk-selskabet

Maersk Supply Service bekræfter milliard-investering i vindskib

Maersk Supply Service satser med milliard-investering stort på havvind i USA

Maersk-entre i havvind blåstempler industrien mener konkurrenter

1000 søfolk er fortsat strandet i Ukraine og har svært ved at skaffe mad

Foto: Alexander Ermochenko/REUTERS / X03560
Foto: Alexander Ermochenko/REUTERS / X03560

Mindst 1.000 søfolk fra 20 nationer befinder sig om bord på skibe i ukrainske havne, vurderer ICS, og mange af dem har svært ved at skaffe proviant. Der skal oprettes en humanitær korridor, siger det tyske rederiforbund

1000 søfolk er fortsat strandet i Ukraine og har svært ved at skaffe mad

Amerikanske havnearbejdere har stærke kort på hånden men også meget på spil

Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix

Den 12. maj sættes urene på nul i overenskomstforhandlingerne mellem havnearbejderne på den amerikanske vestkyst og deres arbejdsgivere. APM Terminals vil ikke udelukke risikoen for strejke. På den anden side har fagforeningen ILWU meget på spil.

Amerikanske havnearbejdere har stærke kort på hånden men også meget på spil

McKinsey varsler dårligt nyt for afskibere - normalisering måske først i 2024

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Afskibere må forberede sig på, at en normalisering af det pressede containermarked måske først sker i 2024, viser ny analyse fra McKinsey & Co. Men fragtraterne kan blive 50 pct. højere end før corona, forklarer konsulentfirmaet til ShippingWatch.

McKinsey varsler dårligt nyt for afskibere - normalisering måske først i 2024


Hidtil største nedlukning i Kina truer raterne og lægger nyt pres på forsyningskæderne

Foto: Hector Retamal/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Hector Retamal/AFP/Ritzau Scanpix

En stigning i antallet af coronasmittede i den kinesiske storby Shanghai har fået myndighederne til at lukke ned. Det kan ifølge shippinganalytiker sende efterspørgslen og spotraterne ned på den korte bane, men efterfølgende skabe et opadgående pres.

Hidtil største nedlukning i Kina truer raterne og lægger nyt pres på forsyningskæderne

Nedlukning i Shanghai kan blive endnu værre - men kommer på heldigt tidspunkt

Maersk og CMA CGM advarer om forsinkelser under Shanghai-nedlukning

Maersk omdirigerer skibe i Kina for at holde tidsplan

Kinesisk containerhavn på nedsat kraft som følge af corona-nedlukning

Læs også:

Britisk minister vil ramme P&O med nyt lovforslag om mindsteløn

Weco Shipping lander et overskud der er ”det bedste nogensinde”

XO Shipping lander overskud i 2021 på flere hundrede millioner kroner

NTG foretager sit største opkøb til dato

Maersk og Egypten vil producere grønne brændstoffer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også