ShippingWatch

Norsk offshore frygter yderligere pres fra olieselskaber

Efter en lang periode i undtagelsestilstand kan yderligere besparelser i olieselskaberne få alvorlige konsekvenser for specialrederierne i offshore, siger direktør for den norske rederiforening.

Foto: Norges Rederiforbund

Med oplagte offshoreskibe i hobetal frygter de norske redere, at yderligere besparelser i olieselskaberne kan blive fatale.

"Vi har været igennem en periode med rater, der knap nok dækker driftsomkostningerne, og vi er kommet ned på et niveau, der gør os bekymret for, at yderligere nedskæringer vil være særdeles kritisk i forhold til kompetencer, kapacitet og evnen til at tage del i ny vækst," siger direktør Harald Solberg i den norske rederiforening, Rederiforbundet, til Dagens Næringsliv:

"Alle aktører i værdikæden er afhængig af en sund indtjening på længere sigt. Vi har været igennem en tid med store tab, nærmest en undtagelsestilstand, og der har været arbejdet hårdt på at overleve. Når aktiviteten øges og situationen i højere grad normaliseres, må vi også forvente, at raterne går op."

Erik Tønne, analytiker i Clarksons Platou, er på linje med rederne.

"Der er ingen afkast på kapitalen med de rateniveauer, der er i øjeblikket, og rederierne i Nordsøen har ikke flere omkostninger at skære i," siger Erik Tønne til avisen.

Norsk rederichef: Bølge af refinansieringer vil fortsætte i offshore

Maersk Supply lander kontrakter til nybyggede skibe

Solstad Farstad må fyre færre end ventet

Solstad Farstad-chef ser vilje til at betale mere for offshoreskibe

Forsiden lige nu

Bunker One skal genskabe rederiernes tillid efter OW-kollaps

To begivenheder har sat gang i de forandringer på bunkermarkedet, som betyder, at Bunker Holding har set behovet for at oprette sin nye satsning, fortæller daglig leder Peter Zachariassen til ShippingWatch. Den ene var OW Bunkers konkurs i 2014. Den anden indtræffer om to år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere