Nyfusioneret offshorekæmpe vil spare flere millioner
Solstad Farstad forventer nu at kunne spare endnu flere penge inden udgangen af 2018, end rederiet tidligere har meldt ud.
Af en meddelelse fremgår det, at Solstad Farstad har opjusteret sit besparelsesmål for 2018, hvor rederiet nu vil gå efter at spare mellem 700 og 800 mio. norske kr.
Dermed er der tale om en opjustering, for da nyheden om fusionen mellem de tre rederier Solstad, Farstad og Deep Sea Supply blev annonceret i starten af februar i år lød det, at man i 2018 ville gå efter besparelser på mellem 450 og 600 mio. norske kr., som skulle ses i forhold til omkostningsniveauet i 2016.
I løbet af 2017 har rederiet hentet synergier og besparelser for omkring 400 mio. norske kr.
Kigger primært på tre områder
Fra CEO Lars P. Solstad lyder det, at offshorerederiet fortsat er i proces med at imødekomme de forpligtelser, som er blevet gjort til aktionærerne ovenpå fusionen.
"Jeg er imponeret af den stærke forpligtigelse til at reducere omkostningerne, mens vi sikkert og trygt opererer til vores kunders tilfredshed. Med den reducerede omkostningsbase vil vi blive mere konkurrencedygtige, og med vores fartøjer og operationer af høj kvalitet, vil vi være i en god position, når markedet kommer sig," siger han i meddelelsen.
Besparelserne skal primært hentes fra områderne "global administration på land," "offshore besætning" samt "indkøb og stordriftsfordele."
Regnskabet for tredje kvartal – i øvrigt det første nogensinde for det nye rederi – viste et underskud på 372 mio. norske kr. Kort tid efter lød det, at rederiet måtte lægge flere skibe op, som der ikke er arbejde til.
De to store norske shippingprofiler John Fredriksen og Kjell Inge Røkke er med hver deres investeringsselskab storaktionærer i Solstad Farstad.
I alt har rederiet en flåde på 150 skibe.
Solstad Farstad lægger otte skibe op
Relaterede artikler
Solstad Farstad lægger ud med stort underskud
For abonnenter