Totals køb af Maersk giver tvivl om kontroversiel nordsøbeskatning
Det er ikke sikkert, at franske Total uden videre kan overtage en skatteaftale mellem Maersk Oil og den danske stat, som skærmer olieselskabet mod stigende skatter i Nordsøen.
AF MATHIAS ØRSBORG JOHANSEN, ENERGIWATCH
Det bliver nu draget i tvivl, om en skatteaftale mellem Marsk Oil og den danske stat stadig vil være gyldig efter franske Totals' opkøb af selskabet. Det skriver Børsen.
Den for de danske nordsøselskaber vigtige aftale fra 2003 giver blandt andre Maersk Oil garanti for, at et stigende skattetryk i Nordsøen ikke vil ramme selskaberne på pengepungen, fordi de i så fald ville få en kompensation. Derfor blev aftalen også kendt som kompensationsaftalen. I forbindelse med et samråd i Folketinget onsdag i sidste uge rejste energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) dog tvivl om, hvorvidt aftalen uden videre kan bestå med Total som ejere af Maersk Oil.
"Det kan være, at den juridiske proces, vi er i gang med, viser, at aftalegrundlaget for Nordsøen skal ændres. Så vil Folketinget blive inddraget," sagde ministeren i sidste i uge.
Børsen oplyser, at Enhedslisten ønsker ikke, at staten skal videreføre aftalen med olieselskaberne og ønsker at samle et stemmeflertal sammen med Socialdemokratiet, SF og De Radikale.
Grafen viser spotprisen på en tønde af den norske referenceolie, Brent, i amerikanske dollar de sidste fire år. Kilde: Quandl.com/Den Amerikanske Centralbank.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.