ShippingWatch

Totals køb af Maersk giver tvivl om kontroversiel nordsøbeskatning

Det er ikke sikkert, at franske Total uden videre kan overtage en skatteaftale mellem Maersk Oil og den danske stat, som skærmer olieselskabet mod stigende skatter i Nordsøen.

Det bliver nu draget i tvivl, om en skatteaftale mellem Marsk Oil og den danske stat stadig vil være gyldig efter franske Totals' opkøb af selskabet. Det skriver Børsen.

Den for de danske nordsøselskaber vigtige aftale fra 2003 giver blandt andre Maersk Oil garanti for, at et stigende skattetryk i Nordsøen ikke vil ramme selskaberne på pengepungen, fordi de i så fald ville få en kompensation. Derfor blev aftalen også kendt som kompensationsaftalen. I forbindelse med et samråd i Folketinget onsdag i sidste uge rejste energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) dog tvivl om, hvorvidt aftalen uden videre kan bestå med Total som ejere af Maersk Oil.

"Det kan være, at den juridiske proces, vi er i gang med, viser, at aftalegrundlaget for Nordsøen skal ændres. Så vil Folketinget blive inddraget," sagde ministeren i sidste i uge.

Det danske Nordsø-kort er Total omskrevet

Børsen oplyser, at Enhedslisten ønsker ikke, at staten skal videreføre aftalen med olieselskaberne og ønsker at samle et stemmeflertal sammen med Socialdemokratiet, SF og De Radikale.

Grafen viser spotprisen på en tønde af den norske referenceolie, Brent, i amerikanske dollar de sidste fire år. Kilde: Quandl.com/Den Amerikanske Centralbank.

Et enkelt ukendt tal vil tegne Maersks regnskab

Nye ejere i Nordsøen vil sætte omkostningerne under pres

Voldsom uenighed om fremtidens oliepriser

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere