"World Careers gør en verden til forskel"

Rekrutteringskampagnen World Careers, som har kørt i ti år, har øget de unges kendskab til Det Blå Danmark markant, skriver Danske Rederier og kampagnens leder. Det er vigtigt at øge optaget på de maritime uddannelser, lyder det.
AF ANNE WINDFELT TROLLE, DIREKTØR I DANSKE REDERIER, OG ANNE BAY RISAGER, KAMPAGNELEDER FOR WORLD CAREERS

Siden dette års optagelsestal for de maritime professionsbachelor-uddannelser blev offentliggjort, har debatten raset om fremtiden for Det Blå Danmark og søfarten.

Det skyldes ikke mindst, at de første tal fra juli viste et fald i optaget på hele 12 pct. Senere har tal, som Danske Rederier har indsamlet fra skolerne, dog vist, at faldet snarere ligger på 1,7 pct.

Ikke desto mindre er debatten skudt i gang om, hvordan vi sikrer fødekæden af unge talenter til Det Blå Danmark. Det er en opgave, der ligger højt på rederiernes dagsorden. Vi ønsker et robust uddannelsessystem, der formår at tiltrække de dygtigste unge til søfarten. Det er en topprioritet, da det er med til at vedligeholde de maritime kompetencer, som både bruges til søs og på land.

Netop den erkendelse er baggrunden for, at rederierne sammen med en række maritime aktører satte rekrutteringskampagnen – World Careers – i søen for godt ti år siden. Kampagnen er privatfinansieret af en række fonde og Danske Rederier, og budgettet for det seneste årti ligger samlet set på over 60 mio. kr. De penge har været godt givet ud, da hele 4 ud af 5 unge i målgruppen i dag kender til mindst én af uddannelserne i Det Blå Danmark. Og kendskabet til Det Blå Danmark blandt de unge er generelt steget fra 4 til 49 pct.

Vi udvikler løbende kampagnen, så den er relevant og på bedste vis fremviser de mange muligheder som en uddannelse og karriere i Det Blå Danmark kan føre til. Det formidles altid med engagement og en begejstring for søfarten, hvilket er helt afgørende. For hvis vi skal lykkedes med at tiltrække de skarpeste hoveder og hænder til Det Blå Danmark, er der behov for en fælles indsats fra alle parter, så vi i fællesskab taler erhvervet op.

Derfor søsatte kampagnen i foråret sin egen youtube-kanal – WorldCareersTV - med henblik på at ramme de unge mennesker via det absolut mest hotte medie anno 2017. WorldCareersTV når ud til målgruppen 14-20 årige med fortællinger fra Det Blå Danmark ved hjælp af kanalens vært Sebastian. I øjenhøjde med de unge giver han indblik i Det Blå Danmark gennem hverdagsfortællinger fra de maritime uddannelsesinstitutioner, virksomheder og rederier. De unge har taget godt imod kanalen og har på få måneder rundet næsten 60.000 visninger.

Et andet sted hvor World Careers kampagnen har godt fat, er i folkeskolerne med brætspillet ”Seven Seas”, hvor eleverne dyster om at drive det mest succesfulde rederi. Spillet blev udviklet til brug ved skolebesøg, så eleverne både introduceres til uddannelsesmulighederne i Det Blå Danmark, samtidig med at de har det sjovt med deres venner. Siden spillet blev introduceret for et år siden, er det blevet spillet af 4350 elever på 92 forskellige skoler fordelt i hele landet. I den forbindelse har Marstal Navigationsskole stillet op med unge rollemodeller fra HF Søfart, som både deltager i spillet, og samtidig fortæller om deres bagrund og uddannelse.

Og der er endnu flere initiativer på vej. World Careers har udviklet en app, som skal gøre det muligt at holde kontakten til de mange tusinder skoleelever, som kampagnen er i kontakt med via Seven Seas. Derudover planlægges der både events og messer som eksempelvis CPH Skills i efteråret.

Erhvervet gør et stort arbejde for få de unge i tale og vække deres interesse for Det Blå Danmark. Vi har en stærk maritim klynge i Danmark, og der er god brug for unge maritime talenter både i dag og i fremtiden. Søfarten rummer rigtig gode karrieremuligheder – der er stort set ingen ledighed, og lønningerne ligger i den pæne ende af skalaen.

Vi ønsker at styrke samarbejdet med skolerne og virksomheder for at komme endnu bredere ud med budskabet. Det er nødvendigt i en tid, hvor alle uddannelsesinstitutioner generelt opruster på deres kampagneaktiviteter for at tiltrække de unge. Heldigvis står vi som erhverv godt rustet i kampen om de talentfulde og dygtige unge, der har mod på en spændende karriere i Det Blå Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også