"Sæt vækstskibet i søen"

"Efter en hård valgkamp endte det med flertal til den borgerlige blok. Men det bør ikke stå i vejen for den brede opbakning til en ny vækstplan for den maritime sektor," skriver adm. direktør for Danmarks Rederiforening, Anne Steffensen, i en kronik efter valget.
AF ANNE STEFFENSEN, ADM. DIREKTØR, DANMARKS REDERIFORENING

Fremtiden. Rød blok varslede en ny vækstplan for det maritime erhverv tilbage i foråret, og søfarten var også en del af de vækstinitiativer, der blev fremlagt kort før valgkampen blev skudt i gang. Ligeledes har en samlet blå blok i februar stemt for at sætte yderligere skub i det Blå Danmark i Folketinget.

Hvad skal Danmark leve af? Det emne var på lange stræk fraværende i valgkampen. Men med et nyt folketing på plads skal spørgsmålet om Danmarks fremtid tilbage på dagsordenen. For sagen er, at niveauet af velstand og velfærd, som vi danskere nyder godt af, hænger helt tæt sammen med danske virksomheders evne til at konkurrere ude i verden.

Hvor de gode intentioner om mere var mange i valgkampen, hørte vi ikke meget om, hvor pengene skal komme fra. Derfor vil den kommende regering få brug for at stå på ryggen af de mange brancher, som skaber værdi for Danmark, hvis valgkampens intentioner skal blive virkelighed.

En af dem er søfarten. Hver gang Danmark tjener fem kroner på eksport, stammer en af kronerne fra den danske skibsfart. Dermed er det Blå Danmark af afgørende betydning for vores samfund, og over 100.000 danskere har job, som udløber af den blå sektor. Med en verdenshandel som fordobles i de kommende 15 år, er potentialet massivt, hvis der satses på at udvikle denne danske styrkeposition.

Den solide vækst kommer dog ikke til Danmark af sig selv. For om noget, er skibsfarten en international branche.

Den næste investering og det næste skib kan let finde en anden havn, hvis ikke de danske rammevilkår er fornuftige.

Og hver eneste dag bliver de danske rammevilkår trykprøvet internationalt.

Et konkret eksempel er, at den norske regering lancerede en ny søfartsstrategi, mens valgkampen bølgede hen over det danske land. Målet med strategien er helt eksplicit at få en større andel af den vækst, som det blå erhverv skaber i bl. a. Nordsøen. På den måde sker der hele tiden ændringer ude i verden, som både vi som branche og de danske politikere skal være opmærksomme på, hvis vi skal fastholde vores førerposition.

Heldigvis er vi godt rustet til konkurrencen. Én ting er, at vi i Danmark er begavet med verdens største rederi.

Men dertil kommer en række større rederier inden for flere forskellige felter, samt eksempelvis en offshore-sektor, der rummer et stort potentiale som nyt vækstområde.

Det giver eksport og arbejdspladser til både de danske søfolk og de 6.000 ansatte i land, som også bidrager stort til det danske samfund.

Men hvis forholdene er gode, hvad er så problemet? Det handler kort fortalt om, at den teknologiske udvikling og nye markedsmuligheder gør, at vi kun griber de nye vækstmuligheder, hvis vi løbende tilpasser vores konkurrencevilkår. Nogle af de fartøjer, som i dag sætter vindmøller op og laver service rundt om i Nordsøen, fandtes ganske enkelt ikke, da den nuværende lovgivning blev udformet. Det er således ikke ond politisk vilje, som er udfordringen - men ofte nye muligheder, som i mine øjne nødigt skulle ende med et fremmed flag i agterstavnen på potentielt danske skibe.

Heldigvis har begge blokke været meget klare i spyttet om, at der skal fokus på skibsfarten. Rød blok varslede en ny vækstplan for det maritime erhverv tilbage i foråret, og søfarten var også en del af de vækstinitiativer, der blev fremlagt kort før valgkampen blev skudt i gang. Ligeledes har en samlet blå blok i februar stemt for at sætte yderligere skub i det Blå Danmark i Folketinget, og bl. a. spillede Venstre ud med en vækstplan for offshore i valgkampen, hvor søfarten indgår som en naturlig del.

Der tegner sig altså en bred koalition til at sikre, at det Blå Danmark er helt på forkant med at gribe fremtidens vækstmuligheder. Nye muligheder er også den bedste vej til at sikre, at vores etablerede styrkepositioner fortsat kommer Danmark til gavn.

Ét er intentionen. Noget andet er, om vi har de politiske værktøjer. Her er der flere oplagte indgange, som vil skabe ny vækst i den maritime klynge til gavn for samfundet.

Helt oplagt er det at gribe fat i de skibe fra offshore-sektoren og de borerigge, hvor både SR og blå blok tidligere har været meget langt med forslag om at forbedre rammevilkårene.

Der er således reserveret midler i rød bloks vækstplan fra maj 2015, og en samlet blå blok bakkede op om noget tilsvarende, da Dansk Folkeparti satte vejen til fortsat vækst i søfartserhvervet til debat i Folketinget i februar.

Konkret vil ændringer her være afgørende for, at fremtidens vækst på offshore området sker i Danmark. Det giver både jobs til søs og på land, for slet ikke at tale om de indtjeningsmuligheder for dansk-baserede virksomheder, som åbner sig.

Tag også skibsregistrering. Én ting er den af SR foreslåede reduktion af ventetiden ved ansøgning, som ganske rigtigt er en barriere. Noget andet er prisen på indgangsbilletten til at blive registreret.

Her skal vi også være konkurrencedygtige, så udenlandske rederiers ønske om at få danskflagede skibe ikke snubler på selve målstregen, og ender andre steder.

Listen over større eller mindre udfordringer for det maritime Danmark, som kunne tages op, er lang og konkret.

Men det er vigtigt at huske, at vi som sektor er i skæbnefællesskab med en række andre brancher på mange erhvervsvilkår.

Tag bare dobbeltbeskatningsaftaler, som er lige så vigtige for andre eksporterhverv. For uanset varen, er det en udfordring for danske selskaber, hvis de både skal betale skat i Danmark og i et andet land af den samme indtjening.

Det kan den type aftaler råde bod på, og derfor har vi i Rederiforeningen stået sammen med DI, Dansk Erhverv og Dansk Byggeri om at foreslå en klar strategi fra myndighederne på netop det felt.

Efter en hård valgkamp endte det med flertal til den borgerlige blok. Men det bør ikke stå i vejen for den brede opbakning til en ny vækstplan for den maritime sektor.

Historisk har vi været begunstiget med bred forståelse for, at skibsfarten skal have gode rammer internationalt set.

Selv om havets farve gør, at vi kalder vores erhverv for blåt, er den politiske sandhed en anden. Både blå og røde partier har over årene stået sammen om at skabe de rammer, som rent faktisk har ført til et succesrigt dansk erhvervseventyr.

Fra rederiernes side er vi klar til at bidrage til de overvejelser om en ny vækstplan, som forhåbentlig bliver en naturlig udløber af det nye regeringsgrundlag.

Selv om søfartens bidrag på 20 procent af Danmarks samlede eksport er stort, bør det ikke afholde os fra at tænke større til gavn for det danske samfund.

Så når havet har lagt sig efter valgkampens storm, er det min klare opfordring til Folketinget, at vi skal udnytte de lidt mere rolige vande efter valget til at følge op på de klare intentioner om politisk handling med en vækstplan for det Blå Danmark. Potentialet er der.

Det er evnen til at udnytte den type potentialer, som vi i fremtiden skal leve af.

Fra rederiernes side er vi klar til at bidrage til de overvejelser om en ny vækstplan, som forhåbentlig bliver en naturlig udløber af det nye regeringsgrundlag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også