En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
01.03.2013kl. 06.40

"Trist udvikling i Norge og Sverige"

Det norske shipping-ikon John Frederiksens bebudede farvel til Norge viser, hvor vigtigt det er for den danske maritime klynge af fastholde og videreudvikle stærke internationale konkurrencevilkår.
AF JAN FRITZ HANSEN, VICEDIREKTØR I DANMARKS REDERIFORENING

Med den seneste udvikling, hvor en af de absolut store maritime mastodonter, Frontline, har bebudet, at rederiet forlader Norge, er vores to nordiske brødre slået ind på en kedelig kurs. Norge har dog fortsat et betydeligt maritimt miljø, mens Sverige stort set ikke har noget tilbage. For blot tre årtier siden var Norge en urørlig storebror og Sverige 50 pct. større maritimt set. Idag er de begge mindre søfartsnationer end Danmark.

Hvordan kan noget sådan ske?

Der er flere elementer i sådan en forklaring, herunder naturligvis hvor dygtige rederierne har været. Men et andet stort forklaringselement er, hvilke rammevilkår landene har givet til deres rederierhverv. Her har udviklingen i Danmark været i særklasse god. Siden etableringen af det danske internationale skibsregister, DIS i 1988 har der været stor stabilitet omkring de danske rammevilkår. Den konkurrencedygtige tonnageskat blev introduceret i 2001 og skiftende regeringer har bakket op om regelsættet.

I Norge var de faktisk pionerer på disse to nødvendige rammevilkår i en stærk international konkurrencesituation, men har også haft usikkerhed ved i perioder eksempelvis at kræve tilbagebetaling af lempelser under tonnageskatten. Det har skabt mistillid i den norske rederisektor, og rederier har forladt landet eller undladt nye investeringer. I Sverige har situationen for rederierne været endnu vanskeligere, fordi myndighederne ikke rigtig har villet implementere et internationalt register eller tonnageskat på trods af, at begge tiltag er fastsat som EU-standarder, der skal sikre lige konkurrencevilkår i forhold til resten af verden.

Det har haft katastrofale konsekvenser for svensk skibsfart, som i dag reelt er ikke-eksisterende.

I Danmark står søfarten trods finanskrise grundlæggende stærkere end nogensinde. Det er klart det største danske eksporterhverv og den fjerdestørste skibsfartsoperatør i verden. Denne position er uden tvivl også opnået som følge af den politiske stabilitet omkring erhvervet. Hertil kommer alle de afledte og andre aktiviteter i den maritime klynge; Det Blå Danmark. Fokus på innovation, miljømæssig bæredygtighed, uddannelse og kompetancer, effektiv søfartsadministration osv. har alle medvirket til at sikre dansk kvalitetsskibsfart og beskæftigelse.

Når regeringen så lancerer en vækststrategi for Det Blå Danmark som en dansk styrkeposition er det i sig selv et initiativ, der peger fremad og giver tryghed omkring fremtidige maritime investeringer her i landet. Vore nordiske broderlande har, som det også fremgår af den seneste udvikling med udflagning fra Norge. tilsyneladende ikke den samme og helt nødvendige fokus på stabile rammevilkår. I Danmark har vi derimod alle muligheder for at fortsætte den maritime succeshistorie.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge