ShippingWatch

APM Terminals vokser mest i Indiens største havn

APM Terminals er den havneoperatør, som i årets første seks måneder er vokset mest i Indiens største containerhavn Jawaharlal Nehru Port Trust.

A.P. Møller-Mærsks havneselskab, APM Terminals, er den havneoperatør, som i årets første seks måneder er vokset mest i Indiens største containerhavn, Jawaharlal Nehru Port Trust, der ligger øst for Mumbai.

Det skriver branchemediet The Maritime Standard.

APM Terminals håndterede i de første seks måneder af året 990.000 teu (tyvefodscontainere), hvilket er en stigning på 11,6 pct. fra samme periode året før, mens den konkurrerende havneoperatørs, DP World oplevede en vækst på 5,2 pct. til 625.000 teu.

Containerhavnen har i første halvdel af 2017 haft en vækst på 6,3 pct. inden for containerlast. I perioden blev der i alt håndteret 2,4 mio. teu i havnen mod 2,26 mio. teu i samme måneder året før.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

I august skrev den indiske avis Mint, at APM Terminals kan være på vej til at sælge sin ejerandel i indiske Gateway Terminals India (GTI)i havnen Nhava Sheva og som selskabet ejer 74 pct. af.

Analysehuset Alphaliner pegede i en analyse ud fra omtalen på, at det kan blive et endeligt farvel til Indien fra APM Terminals

"Skulle Maersk Lines søsterselskab virkelig beslutte sig for at forlade Nhava Sheva, kan det være en del af en større tilbagetrækning fra Indien, da APM Terminals formentlig også trækker sig fra Pipavav-havnen i Indiens nordvestlige stat Gujarat," skrev Alphaliner.

Alphaliner: APM Terminals kan være på vej ud af Indien

Medie: APM Terminals rygtes på vej til at sælge indisk havn

 

APM Terminals frifundet i indisk konkurrencesag

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere