ShippingWatch

Nu åbner APM Terminals' skandaleramte TCB-havn

APM Terminals har langt om længe fået de sidste tilladelser til at drive den nybyggede terminal i Guatemala, som er centrum for en stor korruptionsskandale. Det første skib anløb søndag, mens terminalen ventes i drift snarligt. Åbningen blev mødt af lokale protester.

Foto: Terminal de Contenedores Quetzal

HAAG/KØBENHAVN

APM Terminals er nu ved at være fri af den strid, som har lammet selskabets terminal i Guatemala siden forrige sommer.

Efter flere måneders tovtrækkeri er de sidste tilladelser kommet på plads, og søndag anløb det første skib i den nybyggede terminal i havnen Puerto Quetzal.

Det er næsten ikke til at holde ud at tænke på, at der har stået en færdig terminal, som vi ikke har kunnet bruge"

Morten Engelstoft, CEO, APM Terminals
Der var tale om et såkaldt inducement call fra et Safmarine-skib, men de første regulære havneanløb ventes at ske allerede i denne uge, hvorefter havnen vil være i drift.

"Det er næsten ikke til at holde ud at tænke på, at der har stået en færdig terminal, som vi ikke har kunnet bruge. Derfor er det også utrolig godt, at vi nu er nået dertil, at havnen begynder at operere," siger CEO Morten Engelstoft til ShippingWatch.

Havnen var en del af Maersk-gruppens opkøb af spanske Grup Maritim TCB, som dækker over i alt otte terminaler i Spanien og Latinamerika. Opkøbet løber op i én mia. dollars og blev bekræftet i juli 2016.

Få uger efter rejste den offentlige anklager i Guatemala en sag om bestikkelse mod blandt andre Maritim Grup TCB's tidligere ejer, den spanske forretningsmand Ángel Perez Maura.

Sammen med en tidligere direktør er han anklaget for at have betalt 24 mio. dollars i bestikkelse til blandt andre landets tidligere præsident og vicepræsident, da TCB købte terminalen af staten i 2012.

Retsag kører stadig

APM Terminals har løbende arbejdet sammen med de lokale myndigheder, ligesom selskabet også har indgået et forlig med Guatemala på 43 mio. dollars, selv om bestikkelsen er foregået længe før opkøbet.

Mens terminalen nu kommer i drift, så fortsætter det juridiske og politiske efterspil.

Forliget skal først godkendes af senatet i Guatemala, mens den tidligere ejer af TCB, Ángel Perez Maura har stævnet APM Terminals for at udlevere oplysninger til myndighederne.

Maersk-gruppens havneselskab har samtidig igangsat en kulegravning af alle TCB's terminaler for at sikre sig, at der ikke findes lignende sager i andre lande.

Indtil videre har undersøgelsen, som først er færdig om et par måneder, ikke budt på overraskelsker. Det står dog klart, at arbejdssikkerheden skal forbedres i terminalerne – et arbejde, som APM Terminals allerede har taget hul på.

Kostet mange kræfter

Med de sidste tilladelser til havnen i Guatemala på plads er samtlige af de otte terminaler, som APM Terminals overtog fra TCB, nu i drift.

Ifølge Maersk-gruppens årsregnskab øger havneselskabet sin globale kapacitet med 2 mio. teu. Derfor glæder Morten Engelstoft sig over, at sagen i Guatemala ikke længere får lov til at forstyrre driften.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har brugt ret mange kræfter på sagen i Guatemala. Det gør vi sådan set stadig, fordi vi gerne vil have terminalen til at køre optimalt," siger han.

"Men foreløbigt leverer terminalerne som forventet i forhold til vores business case, og vi er glade for at have fået TCB ind i porteføljen. Det er en organisation fyldt med energiske og dygtige mennesker, og jeg er sikker på, at vi kan hjælpe terminalerne til at blive mere effektive på nogle områder," siger topchefen.

Havnearbejdere demonstrerer

Det er dog ikke alle, som er lige tilfredse med, at APM Terminals nu endelig har fået grønt lys til at drive havnen.

Frem til salget til TCB i 2012 var havnen drevet af staten, men fremover vil størstedelen af containertrafikken flyde igennem den nybyggede containerterminal.

Ifølge de lokale havnearbejdere betyder det, at der bliver mindre for dem at lave. De er samtidig imod privatiseringen af havnen. Både fordi der var bestikkelse involveret, men også fordi de gerne så, at staten selv beholdt indtægterne for at bruge dem på at forbedre landets infrastruktur.

Derfor protesterede en gruppe af ansatte søndag, da skibet fra Safmarine anløb i havnen. Der kan samtidig være flere aktioner på vej, fortæller en havnearbejder, som ønsker at være anonym, til ShippingWatch over telefonen mandag.

APM Terminals må kulegrave køb til flere milliarder

Spansk forretnings-ikon trækker APM Terminals i retten

Maersk tvinges til at betale igen for havn i Guatemala

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere