ShippingWatch

Spansk forretnings-ikon trækker APM Terminals i retten

Spaniens højt profilerede forretningsmand Ángel Perez Maura, en af hovedejerne i Grup Maritim TCB, som APM Terminals overtog tidligere i år, har netop trukket det danske selskab i retten i Madrid i forlængelse af korruptionssagen i Guatemala.

TCB Barcelona

En af Spaniens højest profilerede og mest velhavende forretningsmænd, Ángel Perez Maura, har hevet APM Terminals i retten i Spanien som en udløber af den aktuelle undersøgelse af sagen om påstået bestikkelse mod blandt andet Perez Maura.

Tilbage i marts i år solgte Ángel Perez Maura i sin egenskab af hovedejer af Grup Maritim TCB det store spanske havneselskab herunder terminaler og havne i Spanien og Syd- og Centralamerika til APM Terminals.

Umiddelbart efter overtagelsen blev Maersks havneselskab gjort opmærksom på, at Guatemalas offentlige anklager og the International Commission against Impunity in Guatemala havde rejst en sag om bestikkelse mod Angel Perez Maura og den daværende direktør for Guatemalas Terminal de Contenedores Quetzal (TCQ).

Påstanden er, at salget af TCQ til spanske TCB i 2012 skete ved hjælp en bestikkelsessum på 24 mio. dollars.

I en kommentar til ShippingWatch har vice president i APM Terminals, Susanne Marston, forklaret, at det danske selskab arbejder tæt sammen med myndighederne i Guatemala i forbindelse med undersøgelsen. Som en del af den interne undersøgelse, APM Terminals har sat i gang, bliver tusindvis af dokumenter kulegravet for at klargøre forløbet op til, at TCB erhvervede sig rettighederne til at bygge og drive havnen, der har stor betydning for Stillehavstrafikken.

Personlig korrespondance

APM Terminals samarbejde med de juridiske instanser har fået den spanske forretningsmand til at se rødt. Frem for alt det faktum, at der må formodes at være personlig korrespondance og emails blandt de dokumenter, som APM Terminals har overdraget til anklageren. For to uger siden indledte han derfor en retssag mod APM Terminals, bekræfter Susanne Marston til ShippingWatch.

MARSTON-007.jpg
Foto: APM Terminals

Susanne Marston, APM Terminals

Forholdet mellem de to parter var ellers fint frem til, at aftalen mellem APM Terminals og TCB blev indgået den 8. marts i år, hvor kontrakten tilgodeså dem begge.

Ángel Perez Maura ønskede at komme af med sine haveaktiviteter, og APM Terminals var opsat på at investere og indgå nye aftaler ikke kun i Middelhavet men også på nye markeder som Guatemala og Colombia.

Den 15. april åbnede The International Commission against Impunity i landet en sag mod 17 personer, heriblandt den tidligere præsident i Guatemala, Otto Fernando Pérez Molina.

Ifølge anklagen modtog eller betalte medlemmerne af gruppen bestikkelse mellem 2012 og 2015. Ni af de 17 personer blev arresteret umiddelbart, og der blev udstedt internationale efterlysninger på andre, herunder Ángel Perez Maura.

Tilsyneladende er efterlysningen stadig opretholdt ifølge det spanske digitale medie eldiario.es, som har dækket sagen. Det har ikke været muligt for det spanske medie at få oplysningen bekræftet eller at få en kommentar fra Ángel Perez Maura. Men venner af familien, som udgør et af de mægtigste forretningsdynastier i Spanien, har bekræftet, at han befinder sig i Spanien.

Betaler 43,2 millioner dollars

Det kan meget vel være, at retssagen i Spanien ikke bliver det eneste opgør, som opstår i kølvandet på den store overtagelse af Grup Maritim TCB.

Som ShippingWatch beskrev onsdag, har APM Terminals for nylig accepteret at betale ekstra 43,2 millioner dollars til staten i Guatemala for at slippe ud af det dødvande, som aftalen har befundet sig i, efter at det kom frem, at der er taget juridiske skridt pga. kontrakten fra 2012. I forvejen havde det danske havneselskab betalt for havnen i Guatemala som en del af aftalen med TCB.

Udover betalingen handler det også om en ophævelse af brugsretten samt en ny koncessionskontrakt, der skal godkendes af landets kongres. APM Terminals vil ifølge Susanne Marston fortsætte med at samarbejde med myndighederne:

"Vi er indstillet på at tage et økonomisk og moralsk ansvar i sagen. Korruption skader samfundet og den økonomiske og sociale udvikling, derfor vil vi fortsat arbejde tæt sammen med myndighederne for at bekæmpe korruption og narkosmugling, således at terminalen kan fungere både på en gennemsigtig og effektiv måde," påpeger hun.

Maersk tvinges til at betale igen for havn i Guatemala

Drewry: Globale terminaloperatører kæmper om opkøb

DP World leverer fortsat vækst i mængderne

Maersk kan miste havn efter bestikkelses-skandale

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere