Kinesiske nøglehavne indfører svovlzoner fra nytår

11 store kinesiske havne får fra 1. januar 2017 skrappere krav til udledning af svovl, skriver bunkerorganisationen Ibia.
Foto: Georg Hammerstein/POLFOTO/ARKIV
Foto: Georg Hammerstein/POLFOTO/ARKIV

Fra nytår bliver der i 11 kinesiske nøglehavne indført en svovlgrænse på 0,5 pct. Det betyder, at skibene, der lægger til i havnene vil blive påkrævet at skifte brændstof, skriver bunkerorganisationen Ibia i en opdatering.

Skibene i havnene, der ligger i de tre kystregioner Pearl River Delta, Yangtze-deltaet og Bohai-rim, kan også vælge at overholde kravene ved at bruge andre metoder som f.eks. scrubbere for ikke at udlede så meget svovl.

Indførslen af skrappere svovlkrav i de 11 havne er første skridt i en større udrulning af kinesiske ECA'er (emission control areas).

Fra 1. januar 2018 bliver kravene bredt ud til at gælde alle havne overhovedet i de tre kystregioner. Og fra 1. januar 2019 vil kravene om maksimal udledning på 0,5 pct. brede sig til ikke bare at gælde, når skibene går i havn, men til skibene er 12 sømil fra kysten.

Antallet af svovlsyndere i Danmark stiger 

Bimco: Svovlkrav skal ikke fastlægges ud fra dødstal

Kina strammer grebet om shipping-forurening 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også