MSC forhandler om Hanjins andel i amerikansk havn

Det sydkoreanske containerrederi Hanjin Shipping er i forhandlinger med MSC om at sælge sin anpart i Long Beach Terminal i Californien. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Foto: Stephen Carr/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Stephen Carr/AP/Polfoto/Arkiv

Hanjin Shipping forhandler med MSC om en overtagelse af den kollapsede rederis anpart på 54 pct. i virksomheden Total Terminals International LLC, som driver den amerikanske Long Beach Terminal.

Det siger en talsmand for retten i Seoul til Reuters.

Hvis handlen bliver en realitet, vil det effektivt betyde en total overtagelse af Long Beach-terminalen af containerrederiet MSC, som indtil nu har siddet på de resterende 46 pct. af Total Terminals International LLC.

Hanjin havde ved slutningen af juni en samlet gæld til sine kreditorer på 5,4 mia. US dollars, og gik 31. august i betalingsstandsning efter at kreditorerne sagde stop. Containerrederiet er dermed det, indtil nu, største rederi, som har mærket konsekvenserne af den globale overkapacitet på containermarkedet, som kombineret med lave fragtpriser har skabt en mildest talt ugunstig situation.

Udover Long Beach Terminal har Hanjin også sat fem containerskibe, ti oversøiske virksomheder og en række af dets aktiver på U.S.-Asien-ruten til salg tidligere på måneden.

Hyundai Merchant Marine har tidligere udtrykt interesse for Hanjins aktiver på U.S.-Asien-ruten, men det er endnu uklart, om der kommer et bud fra de sydkoreanske landsmænd.

MSC afviser blokering af Hanjin-lån 

Cosco på opkøbsjagt i Sydkorea og Abu Dhabi

Maersk og MSC vandt slaget om Hanjins fragt

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også