Ny strejke rammer Gøteborg efter sammenbrudte forhandlinger

OPDATERET  Fra klokken 16 tirsdag og 24 timer frem vil APM's Gøteborg-terminal atter ligge stille hen. Et forsøg på at spænde ben for den svenske eksport, lyder det fra APMT-direktør Henrik Kristensen.
Foto: Gøteborg Havn
Foto: Gøteborg Havn

Opdateret kl. 15.39 med kommentarer fra Svenska Hamnarbetarförbundet

Endnu en strejke af 24 timers varighed vil ramme APM Terminals i Gøteborg fra kl. 16 tirsdag. Det oplyser APMT i en pressemeddelse, hvoraf det fremgår, at mæglingen mellem terminalselskabet og fagforbundet Svenska Hamnarbetarförbundet er brudt sammen.

Mæglingen mellem de to parter startede onsdag i sidste uge, og så sent som fredag eftermiddag var meldingen ellers, at mæglingen foregik i en konstruktiv tone. Den melding var for optimistisk, konstaterer Henrik Kristensen, adm. direktør i APMT Gøteborg, i dagens pressemeddelelse:

"Ganske hurtigt mærkede vi en yderst begrænset interesse (mildt udtrykt) for at enes om formuleringer, som kunne bane vej for, at vi en gang for alle kunne finde en løsning på, hvordan vi sammen kan skabe en virksomhed, som både udspringer af kundernes ønsker, og som kan tilpasses efter årstid, klima, sygdomsperioder eller ferier," siger han i pressemeddelelsen.

Henrik Kristensen peger på, at når det på trods af igangværende mægling ikke engang har været muligt at få modparten til at trække varslet om endnu en strejke tilbage, så var mulighederne for at blive enige om de egentlige stridspunkter temmelig begrænsede.

Kommer ingen vegne

Heller ikke i Svenska Hamnarbetarförbundet er man begejstret for, hvordan forhandlingerne har udviklet sig. På spørgsmålet om, hvorfor forbundet strejker, selv om der stadig bliver forhandlet, svarer Erik Helgeson, bestyrelsesmedlem i Svenska Hamnarbetarförbundet:

"Fordi vi ikke er kommet nogen steder overhovedet. Hvis vi havde set en form for fremskridt, havde vi meget vel kunnet afblæse strejken," siger han til ShippingWatch.

Er det ikke rimeligt at kræve, at der ikke skal være strejker, så længe der bliver forhandlet eller mæglet?

"Absolut, hvis man nærmer sig en løsning eller opnår et resultat. Men så længe vi bare står stille, eller det endda går tilbage, er der ingen grund til at fjerne presset," siger Erik Helgeson.

Siden onsdag i sidste uge har forhandlingerne foregået på centralt niveau. Det vil sige, at det i stedet for forbundets lokalafdeling og ledelsen i APMT Gøteborg har været forbundets ordførende og arbejdsgiverorganisationen Sveriges Hamnar, der har siddet i drøftelser, som på trods af en manglende uvildig part er blevet betegnet som mægling.

Erik Helgeson mener, at denne mægling har været konstruktiv, men at APMT er gået i en anden retning.

"Vi var nærmere en løsning i onsdags, end vi er i dag. Sluttilbuddet i går fra APMT Gøteborg var værre end det første oplæg i onsdags, for de introducerer hele tiden nye krav, som ikke har noget at gøre med det, som vi strejker for," siger han og nævner som eksempel sikkerhed for leverancer, hvilket ifølge Erik Helgeson er uden for forbundets indflydelse.

Spænder ben for industrien

I dagens pressemeddelelse går direktøren for APMT i Gøteborg, der fortrinsvist fungerer som eksporthavn, så vidt som til at sige, at man i yderste konsekvens kan kalde havneforbundets aktioner "et forsøg på at spænde ben for den svenske eksportindustri, som er afhængig af fungerende havne for at kunne eksportere på en holdbar facon". En beskyldning, som Erik Helgeson ikke afviser direkte.

"Vi er meget bevidste om de konsekvenser, som det her har. Både for havnen og havnens kunder, som for eksempel eksportindustrien. Vi ved, at det har store konsekvenser, at vi mister arbejdsopgaver på det her, og at det kommer til at tage lang tid at genopbygge tilliden til terminalen. Men man kan ikke blive ved med at føre en dialog med nogen, som ikke svarer," siger han og understreger, at formålet med strejkerne på ingen måde er at skade havnens kunder.

APMT Gøteborg oplyser, at man har i sinde at genoptage mæglingen "før eller siden". Det er dog operatørens udgangspunkt, at det først kan komme på tale, når virksomheden igen fungerer uden større forstyrrelser.

Den næste 24-timers strejke er varslet den 24. maj klokken 16. Om også den strejke bliver en realitet, tør Erik Helgeson ikke spå om på nuværende tidspunkt.

"Jeg håber, at det ikke bliver nødvendigt at gennemføre den. Men det kan jeg umuligt bedømme i dag," siger han.

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, udspringer konflikten mellem APMT og Svenska Hamnarbetarförbundet blandt andet af spørgsmålet om, hvorvidt forbundet skal have lov til selv at bestemme, hvem der skal repræsentere forbundet i forhandlinger med operatøren.

Flere strejker kan ramme APM Terminals i Gøteborg 

"Vi betaler faktisk deres ordførende for at være til rådighed, og så må det jo være ham, der repræsenterer dem. De vil gerne have, at de kan komme med 6-8 mand, hvis de har behov for det, og der siger vi bare, at det hører slet ikke nogen steder hjemme, og det har vi slet ikke præcedens for på det svenske arbejdsmarked," har Henrik Kristensen tidligere sagt til ShippingWatch.

"Vi vil bare have en fungerende forhandlingsordning, hvor vi kan sende flere personer end vores ordførende, når vi oplever, at det er nødvendigt. Vi vil ikke sende et fodboldhold, bare to eller tre personer, for eksempelvis til skemaforhandlinger, hvor vi har brug for ekspertise fra forskellige arbejdssteder," siger Erik Helgeson i dag.

Gøteborg-forbund varsler nye strejker

Havnearbejdere anklages for magtmisbrug i strid med Maersk

Stor fremgang i Skagen Havn op til ny udvidelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også