Stort set alle de større internationale containerhavne måtte i varierende omfang notere en faldende vækst i 2015, viser gennemgang fra Shanghai International Shipping Institute.
Kvartal efter kvartal faldt mængden af containere i de globale havne i løbet af 2015, og i årets tredje kvartal var væksten under en procent. Stort set alle de større internationale containerhavne måtte i varierende omfang notere en faldende vækst i 2015 i forhold til 2014, skriver Shanghai International Shipping Institute i sin årlige Global Port Development Report.
I Asien-regionen udgjorde væksten i containermængderne to procent i 2015 mod en vækst på seks procent året før, mens mængderne i havnene i USA steg med 2,9 procent i forhold til året før.
Kilde: Shanghai International Shipping Institute.
Containerhavnene i Europa var i 2015 berørt af krisen i Ukraine, den græske gældskrise, flygtningekrise og terrorangreb, der bidrog til et fald i containermængderne i flere større havne på tre procent i fohold til året før, skriver Shanghai International Shipping Institute. Trods fremgangen i mængderne i de store internationale containerhavne i 2015 udgjorde vækstraten omkring en procent.
Ifølge det kinesiske shippinginstitut forventes en samlet vækst i containermængderne på godt og vel tre procent.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.