Maersks russiske havnesatsning i dybt fald

Det delvist APM Terminals-ejede Global Ports i Rusland har mistet næsten en tredjedel af omsætningen på grund af de svære økonomiske omstændigheder i landet. Fortsat devaluering af rublen hjælper selskabet med at tøjle udgifter.
Foto: Global Ports PR
Foto: Global Ports PR

Det er et stærkt udfordret Global Ports, hvor danske APM Terminals ejer 30,75 procent af aktierne, der fredag kan fremlægge regnskab for 2015. Omsætningen er faldet markant med 27,9 procent til 405,7 millioner dollars (6,7 milliarder danske kroner, red.) forhold til omsætningen i 2014 på 562,4 millioner dollars.

Resultatet, justeret for nedskrivninger, er forbedret markant, og ligger efter afskrivninger på 13 millioner dollars (87 millioner kroner, red.), en betragtelig forbedring i forhold til det minus på 197,3 millioner dollars, der var realiteten ved udgangen af 2014. Det er dog verdensituation med sanktioner mod Rusland, der lægger en dæmper på aktiviteterne i gruppens fem terminaler, hvoraf de fire ligger i Østersøen.

"Det makroøkonomiske bagtæppe i Rusland fortsætter med at være udfordrende, og containermarkedet har uundgåeligt mærket konsekvensen af det. I 2015 prøvede vi at afhjælpe så meget som muligt af de makroøkonomiske effekter på vores selskab, mens vi værnede om det langsigtede potentiale," siger CEO i Global Ports Vladislav Baumgertner.

Omsætningen er massivt ramt af faldende trafik i havnen, især på containersiden, hvor faldet nåede 31 procent i forhold til 2014 og resulterede i et samlet gennemløb på 1,83 millioner containere for 2015.

Alene i Rusland faldet gennemløbet af containere med 35 procent, fra 2.4 millioner teu i 2014 til 1,6 millioner teu i 2015.

Devaluering hjælper til

Som ovenfor anført, skriver havnen i årsrapporten, at man har styret omkostningerne stramt forinden. Faktisk så stramt, at man har opnået den hidtil bedste profitabilitet udtrykt ved ebitda-marginen nogensinde i selskabet.

Fra 2014 til 2015 steg ebitda-marginen fra 66,6 procent til 71,7 procent.

Den er dog opnået delvist på baggrund af devalueringen af den russiske rubel, der har bidraget væsentligt til, at driftsomkostningerne er faldet med 38 procent i visse havne, skriver selskabet i regnskabet. Rublen blev devalueret med 59 procent over for dollaren gennem 2015, hvilket har ramt købekraften i Rusland og dermed importen af containere.

Den justerede ebitda er faldet fra 375,9 millioner dollars i 2014 til 291 millioner dollars i 2015. Selskabet har smidt 160 millioner dollar af gælden, og strategien med at betale af på gælden fortsætter i 2016, hvilket samtidig betyder, at man ikke udbetaler dividende, fremgår det af regnskabet.

2016 bliver svært

Allerede i første halvdel af 2015 var der mørke udsigter for året, skrev bestyrelsesformand i Global Ports, Tiemen Meester i halvårsregnskabet.

"For andet halvår forventer vi fortsat et svært marked. Ikke desto mindre har Global Ports fremragende aktiver og en dygtig ledelse, som yderligere komplimenteres af vores nye CEO's erfaring og ekspertise, og er velplaceret til at tackle de nuværende markedsbetingelser med succes," skriver bestyrelsesformanden om den dengang nytiltrådte CEO Vladislav Baumgertner.

Markedet i tiden fremover ser dog ikke lysere ud for selskabet, siger netop CEO Vladislav Baumgertner.

"Vi forventer fuldt ud, at 2016 bliver et udfordrende år. Indtil videre har vi ikke set noget tegn på forbedringer i markedet, og på samme tid bliver konkurrencen i branchen mere intens," siger han og tilføjer, at man føler sig "velforberedt på selv det sværeste af alle forretningsklimaer."

APM Terminals gennemfører milliardopkøb 

APM Terminals' ambitioner intakte efter svært år 

DP World havde mere travlt i 2015 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også