APM Terminals investerer i latinsk kølekapacitet
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8006076.ece/ALTERNATES/schema-16_9/APM%2520Terminals.jpg)
APM Terminals investerer igen i omfattende udstyr til en kommende havneudvidelse, denne gang i Moin i Costa Rica.
Havnen i Moin får 18 meter dybt havnebassin, seks STS-kraner og 29 Gantrykraner på gummihjul og en kølekapacitet der skal matche en formodet fordobling i trafikken af reefercontainere, der anslås at gå fra 300.000 teu til 600.000 over de næste 15 år.
Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Maersk-datterselskabet har for nylig underskrevet en kontrakt på leveringen af seks STS-kraner og 29 elektriske Rubber Tire Gantry-kraner til havnen, og leveringen vil gøre containerterminalen til en af de mest avancerede i Latinamerika, når første fase er færdigbygget i 2018, skriver APM Terminals blandt andet i meddelelsen.
Costa Rica er verdens største eksportør af ananas og også verdens tredjestørste eksportør af bananer, og det får fremover APM Terminals til at bevilge 60-70 pct. af havnen til kølelagring. I årets første seks måneder eksporterede Costa Rica 933.800 ton ananas, hvoraf 473.000 ton alene blev fragtet til USA.
"Fremtiden for temperatur-kontrollerede forsendelser er containere og større containerskibe med dedikeret plads til kølegods. Den avancerede teknologi i APM Terminals' næste generation af kraner vil forbedre sikkerheden såvel som effektiviteten med forbedrede miljøpræstationer, der er essentielle for at håndtere disse skibe og tiltrække mere forretning for Costa Rica i havnen og over hele landet," siger APM Terminals daglige leder i Costa Rica, Kenneth Waugh, i pressemeddelelsen.
APM Terminals forbereder adskillige projekter, der skal sikre fremtidig vækst og høj produktivitet i den costaricanske havn Moin.
APM Terminals napper resten af spansk terminalselskab