ShippingWatch

Ny græsk regering vil stoppe salg af Piraeus

De græske planer om at sælge 67 pct. af havnen i Piraeus til storspillere som Cosco Group er fortid, lyder det fra den nye græske regering. Det skriver Reuters.

Foto: APM Terminals

Den nye græske regering med det venstreorienterede parti Syriza i spidsen går nu direkte efter det storstilede projekt i storhavnen Piraeus, som kinesiske Cosco bl.a. har arbejdet hårdt på. Faktisk vil regeringen helt skrinlægge den tidligere regerings planer om at sælge to tredjedele af Piraeus fra i form af aktier i selskabet Piraeus Port Authority (PPA).

"Vi vil ikke sælge en aktiemajoritet i Piraeus Port. Cosco-aftalen vil blive revideret til fordel for det græske folk," siger Thodoris Dritsas, vice transportminister i den græske regering til Reuters.

Det skriver Reuters.

Havnen, der er blandt Europas ti største containerhavne, er oldgammel, og interessen har været stor fra Cosco Group og fire andre købere, hvor APM Terminals tidligere er blevet nævnt som interessent. Cosco Group administrerer i forvejen størstedelen af havnen, som den overtog i 2008.

I efteråret 2013 blev der indgået en aftale mellem Cosco og Piraeus Port om, at Cosco Group i alt ville investere 230 mio. euro i havnen for at øge havnens håndtering af containere med to tredjedele de næste syv år. Herefter ville Piræus årligt have kapacitet til at håndtere 6,2 mio. teu. Til gengæld blev en oprindelig kontrakt om gebyrer fra Cosco til havnen suspenderet, indtil landets bruttonationalprodukt vender tilbage til niveauet før krisen. Dette ville reelt betyde, at Cosco ikke skal betale gebyrer før 2020 og dermed sparer mindst 250 mio. euro.

Den græske regering besluttede i marts 2014 at sende 67 pct. af havnen ud til eksterne købere, mens infrastrukturen fortsat skulle ejes af PPA. En budrunde skulle være afsluttet i januar, men bliver nu altså afbrudt.

Andre infrastrukturprojekter lægges også i graven

Salget af andelen i Piraeus Port er ikke den eneste plan om at sælge andele i græske havne og infrastrukturprojekter, som lægges ned. Ideen med salgene opstod for at skaffe penge til den nødlidende græske statskasse.

Før valget havde det nu regeringsledende parti Syriza fremført, at projekterne med salg af statslige aktiver som del af en redningspakke til den græske økonomi skulle stoppes. Derfor afbrydes den græske stats tidligere annoncerede salg af en andel i Grækenlands næststørste havn Thessaloniki formentlig også, skriver aljazeera.com. Det samme vil efter alt at dømme også være tilfældet med et jernbaneselskab og flere andre virksomheder.

Maersk Line får 78 havne i øst-vest netværk i 2015 

APM Terminals i spil til græsk havnekøb 

Grækenland vil gå foran med LNG 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs