CMP bygger anlæg til lavsvovl-brændstof

Copenhagen Malmö Port (CMP) og Scandinavian Tank Storage bygger et anlæg til brændstof med lavt svovlindhold. Anlægget skal ligge i Malmø, der passeres af 40.000 skibe årligt.

Efter at EU's svovldirektiv trådte i kraft ved årsskiftet, har Copenhagen Malmö Port (CMP) og Scandinavian Tank Storage besluttet at bygge et anlæg til brændstof med lavt svovlindhold.

Anlægget skal ligge i Malmø, der passeres af 40.000 skibe årligt, og vil blive finansieret af Scandinavian Tank Storage, oplyser CMP i en pressemeddelelse.

Svovldirektivet kræver, at alle skibe i SECA-området så som Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal skal bruge brændstof med et lavt svovlindhold, så røgen maksimalt indeholder 0,1 procent svovl.

Målet med projektet er at etablere en tankningskaj med tilhørende terminal. Statoil bliver leverandør af selve brændstoffet.

"Malmø ligger strategisk godt placeret for denne type af virksomhed med over 40.000 fartøjer, der årligt passerer Øresund. Vi er naturligvis glade for, at Statoil har valgt Malmø og os som strategisk placering og partner til brændstofdistribution," siger Leif Larsson, adm. direktør for Scandinavian Tank Storage AB.

"For CMP indebærer satsningen store muligheder. Vi vurderer, at 170 af vores kunders fartøjer kommer til at tanke her årligt. Det er i princippet et fartøj hver anden dag. Blandingen af olien er helt afgørende for, at den kommer til at fungere i fartøjet. Kravene er høje. Derfor føles det også ekstra trygt at have Statoil som leverandør af brændstof i anerkendt god kvalitet," siger Johan Röstin, adm. direktør for Copenhagen Malmö Port AB.

Rotterdam: LNG er fremtiden for shipping

Nedtælling til svovlreglerne

Maersk: En stribe usikkerheder om svovlbrændstof

Wärtsilä: ECA-udvikling har overrasket 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også