Kæmpeskibe presser sydamerikanske havne

Tempoet af stadigt større skibe på den nord- og sydgående containerrute har ifølge APM Terminals overgået selv de mest optimistiske forventninger, skriver Journal of Commerce.

Hamburg Süds nye containerskibe, den såkaldte Cap San-klasse (foto), med en kapacitet på 9.700 teu og dermed verdens største reeferskibe, synes at illustrere presset på flere sydamerikanske havne, der er mærket af en eksplosiv vækst i skibenes størrelse.

"Alle taler om de stadigt større skibe, der indsættes på øst-vest ruterne, men procentuelt er skibsstørrelsen vokset mest på den nord-sydgående rute," siger Neil Davidson, senioranalytiker for havne og terminaler i analysehuset Drewry, til Journal of Commerce.

Ifølge Joe Nicklaus Nielsen, global chef for forretningsudvikling i APM Terminals, er havnene generelt i Latinamerika endnu ikke forberedt på redernes fortsatte opgradering med større skibe.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Hastigheden i væksten af større skibe har overgået selv de mest optimistiske forventninger," siger Joe Nicklaus til Journal of Commerce.

Størrelsen på containerskibe, der anløber havnene i Sydamerika, er ifølge Drewry i gennemsnit vokset med 140 procent siden 2006, mediet.

Maersk Line udfordrer rivaler med vækststrategi 

At væksten går hurtigt viser sig mange steder.

I Brasilien tydeligst med Sydamerikas største havn Port of Santos, hvor arbejdet med at øge sejlrenden fra 11 til 15 meter er forsinket til stor gene for containerrederne. I Chile er containerhandlen i landets største havn steget med 15,1 pct. fra 2012 til 2013.

Jørn Hinge og Dr. Gasts lange forberedelse 

Damco har tre store udfordringer 

Hamburg Süds nye opkøb tabte 16 mio USD i 1. halvår 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også