Kæmpeskibe presser sydamerikanske havne
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6428238.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hamburg%2520S%25C3%25BCd%2520-%2520Cap%2520San%2520Nicolas.jpg)
Hamburg Süds nye containerskibe, den såkaldte Cap San-klasse (foto), med en kapacitet på 9.700 teu og dermed verdens største reeferskibe, synes at illustrere presset på flere sydamerikanske havne, der er mærket af en eksplosiv vækst i skibenes størrelse.
"Alle taler om de stadigt større skibe, der indsættes på øst-vest ruterne, men procentuelt er skibsstørrelsen vokset mest på den nord-sydgående rute," siger Neil Davidson, senioranalytiker for havne og terminaler i analysehuset Drewry, til Journal of Commerce.
Ifølge Joe Nicklaus Nielsen, global chef for forretningsudvikling i APM Terminals, er havnene generelt i Latinamerika endnu ikke forberedt på redernes fortsatte opgradering med større skibe.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
"Hastigheden i væksten af større skibe har overgået selv de mest optimistiske forventninger," siger Joe Nicklaus til Journal of Commerce.
Størrelsen på containerskibe, der anløber havnene i Sydamerika, er ifølge Drewry i gennemsnit vokset med 140 procent siden 2006, mediet.
Maersk Line udfordrer rivaler med vækststrategi
At væksten går hurtigt viser sig mange steder.
I Brasilien tydeligst med Sydamerikas største havn Port of Santos, hvor arbejdet med at øge sejlrenden fra 11 til 15 meter er forsinket til stor gene for containerrederne. I Chile er containerhandlen i landets største havn steget med 15,1 pct. fra 2012 til 2013.
Jørn Hinge og Dr. Gasts lange forberedelse
Damco har tre store udfordringer
Hamburg Süds nye opkøb tabte 16 mio USD i 1. halvår
Relaterede artikler
Damco har tre store udfordringer
For abonnenter
Maersk Line udfordrer rivaler med vækststrategi
For abonnenter
Jørn Hinge og Dr. Gasts lange forberedelse
For abonnenter