Over 500 ændringsforslag fra medlemmer af EU-Parlamentet til Kommissionens forslag om at åbne for mere konkurrence i de europæiske havne har gjort det meningsløst at fortsætte, lyder vurderingen.
EU-Parlamentets rapportør på EU-Kommissionens forslag om en liberalisering af serviceydelser, Knut Fleckenstein, har torsdag oplyst, at parlamentet suspenderer bestræbelserne på at lovgive om bl.a. øget markedsadgang for serviceydelser i EU's havne og større finansiel gennemsigtighed i havnene.
Ifølge en meddelelse fra den europæiske rederiforening ESCA har Knut Fleckenstein angivet tidspres som begrundelse og manglende vilje til et kompromis om det, som rederne ser som det væsentligste element i forslaget, nemlig spørgsmålet om øget markedsadgang, og ikke mindst den "manglende forståelse for EU-Kommissionen intentioner i forhold til statsstøtte, der gælder i havne."
Med andre ord var forslaget af medlemmer af EU-Parlamentet til sidst blevet så udvandet med over 500 ændringsforslag, at man har fundet det nødvendigt at suspendere det lovmæssige arbejde. Det er tredje gang, senest i 2003 og 2006, at Parlamentet må opgive at liberalisere serviceydelser i havne, der er stærkt reguleret i ikke mindst Sydeuropa med en lang række interessenter og faggrupper.
"Under de nuværende omstændigheder er en time-out den eneste fornuftige løsning. Det oprindelige forslag var i forvejen svagt, fordi fragthåndtering og passagerservice var udeladt. Det har været trøstesløst at være vidne til de mange ændringsforslag i EU-Parlamentet, men vi bevarede trods alt et glimt af håb om, at det ikke endte med blot en tom skal," siger Patrick Verhoeven, generalsekretær for den europæiske skibsrederforening.
Han opfordrer til, at EU-Kommissionen fortsætter sine bestræbelser på at åbne de europæiske havne.
EU's transportkommissær Sim Kallas har ved flere lejligheder over for ShippingWatch erkendt, at de europæiske monopoler, af nogle kaldet havne-mafiaen, der sikrer havnearbejderne eksklusiv-aftaler, er svære at komme til livs, da havnearbejdernes monopol i visse europæiske havne er en meget magtfuld modspiller.
"Lige nu er det ikke let at udfordre monopoler og eksklusive rettigheder, der er sikret gennem national lovgivning," sagde Siim Kallas på et møde i foråret 2013.
De europæiske havne anses som nogle af de største økonomiske og beskæftigelsesmæssige vækstmotorer i hele EU's infrastruktur.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.