EU-Parlamentet opgiver at liberalisere havnene

Over 500 ændringsforslag fra medlemmer af EU-Parlamentet til Kommissionens forslag om at åbne for mere konkurrence i de europæiske havne har gjort det meningsløst at fortsætte, lyder vurderingen. 

EU-Parlamentets rapportør på EU-Kommissionens forslag om en liberalisering af serviceydelser, Knut Fleckenstein, har torsdag oplyst, at parlamentet suspenderer bestræbelserne på at lovgive om bl.a. øget markedsadgang for serviceydelser i EU's havne og større finansiel gennemsigtighed i havnene.

Ifølge en meddelelse fra den europæiske rederiforening ESCA har Knut Fleckenstein angivet tidspres som begrundelse og manglende vilje til et kompromis om det, som rederne ser som det væsentligste element i forslaget, nemlig spørgsmålet om øget markedsadgang, og ikke mindst den "manglende forståelse for EU-Kommissionen intentioner i forhold til statsstøtte, der gælder i havne."

Med andre ord var forslaget af medlemmer af EU-Parlamentet til sidst blevet så udvandet med over 500 ændringsforslag, at man har fundet det nødvendigt at suspendere det lovmæssige arbejde. Det er tredje gang, senest i 2003 og 2006, at Parlamentet må opgive at liberalisere serviceydelser i havne, der er stærkt reguleret i ikke mindst Sydeuropa med en lang række interessenter og faggrupper.

Havnene: Illusion at tro på mere konkurrence gennem dialog 

"Under de nuværende omstændigheder er en time-out den eneste fornuftige løsning. Det oprindelige forslag var i forvejen svagt, fordi fragthåndtering og passagerservice var udeladt. Det har været trøstesløst at være vidne til de mange ændringsforslag i EU-Parlamentet, men vi bevarede trods alt et glimt af håb om, at det ikke endte med blot en tom skal," siger Patrick Verhoeven, generalsekretær for den europæiske skibsrederforening.

Han opfordrer til, at EU-Kommissionen fortsætter sine bestræbelser på at åbne de europæiske havne.

Foto: AP Photo, Yves Logghe
Foto: AP Photo, Yves Logghe

EU's transportkommissær Sim Kallas har ved flere lejligheder over for ShippingWatch erkendt, at  de europæiske monopoler, af nogle kaldet havne-mafiaen, der sikrer havnearbejderne eksklusiv-aftaler, er svære at komme til livs, da havnearbejdernes monopol i visse europæiske havne er en meget magtfuld modspiller.

"Lige nu er det ikke let at udfordre monopoler og eksklusive rettigheder, der er sikret gennem national lovgivning," sagde Siim Kallas på et møde i foråret 2013.

De europæiske havne anses som nogle af de største økonomiske og beskæftigelsesmæssige vækstmotorer i hele EU's infrastruktur.

Særregler i havne sender Spanien for EU-domstol 

Maritim industri advarer mod EU's havneforslag 

Kallas: Monopoler i havne svære at bekæmpe 

Skibsrederne: EUs havneudspil er tamt og uambitiøst 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også