Kim Fejfer: Fremtidige mega-byer vil trække væksten
Ved at investere i infrastrukturen omkring fremtidige mega-byer er APM Terminals godt funderet mod fremtidig vækst, siger CEO Kim Fejfer efter regnskabet for 2013.
I 2013 investerede APM Terminals over en mia. USD i udvikling af havneinfrastruktur. Og det er ikke hvor som helst, men derimod i fremtidens mega-byer, selskabet vælger at investere i for at lægge kimen til fremtidig vækst, siger CEO Kim Fejfer.
"Vi vil fortsætte med at deltage i at facilitere vækst ved at udvikle havneinfrastruktur i områder for mega-byer, hvor opdateringer til infrastruktur er nødvendig og handlen vokser," siger han i en meddelelse.
APM Terminals præsenterede i sidste uge et overskud på 770 mio. USD mod 701 mio. USD året forinden. Resultatet var ifølge regnskabet positivt påvirket af avancer fra salg før skat på 70 mio. USD (117 mio. USD 2012), samt lavere skatteomkostninger på 56 mio. USD (163 mio. USD).
I øjeblikket er selskabet til stede i 12 ud af de 20 lande, som af FN anslås til at være de største målt på befolkning i 2020, og netop det faktum skaber mulighederne fremadrettet:
"En stærk investerings-pipeline i fremtidige mega-byer gør os klar til at fange vækst," siger Kim Fejfer.
Det drejer sig bl.a. om Kina, Indien, USA, Nigeria, Rusland, Japan, Vietnam, Egypten og Tyskland. Og de store investeringer ligger også blandt lande repræsenteret på top-20. APM Terminals er eksempelvis ved at udvikle nye containerterminaler i Brasilien, Mexico, Nigeria, Tyrkiet og Kina.
"Siden 2010 har vores erklærede investeringsstrategi været at investere i højvækst-markeder, hvor adgangen til moderne havneinfrastruktur ofte mangler. Ved at fokusere på infrastrukturelle behov i fremtidens mega-byer, kan vi blive en katalysator for yderligere økonomisk vækst, udvikling og fremskridt, "siger Kim Fejfer.
I 2013 havde APM Terminals en ROIC på 13,5 pct. mod 15,2 pct. i 2012, mens antallet af håndterede containere steg med 3 pct. til 36,3 mio. TEU (35,4 mio. TEU).
Udviklingen var ifølge selskabet påvirket af tilgangen af terminaler til porteføljen, mens indtjeningen var positivt påvirket af resultatbidraget for hele året fra den fællesledede andel i Global Ports Investments PLC, Rusland, der blev købt i november 2012. Derudover blev driften i den fællesejede Brasil Terminal Portuario i Santos, Brasilien, sat i gang.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.