Havne lancerer kampagne for at promovere LNG

Nordeuropæiske havne lancerer en ny kampagne, der skal få skibe til at skifte fra oliebaseret bunkerbrændstof til flydende naturgas (LNG). Det skriver Sustainable Shipping.

En række havne i Nordeuropa har besluttet at agere first movers med henblik på at installere LNG-terminaler for skibe inden 2020. Det sker efter et stigende pres fra EU og den internationale søfartsorganisation IMO om at reducere kulstofemissionerne fra den globale shippingindustri, skriver Sustainable Shipping.

Et EU-forslag fra 2005 satte et mål om at sænke emissionen af drivhusgasser fra shipping med minimum 40 pct. før 2050, og EU Kommissionen presser på med lovgivning, der vil kræve, at alle større havne i EU skal kunne tilbyde skibe LNG i 2020.

"Lige nu er der omkring 20 aktive skibe, der sejler på LNG, og de er næsten alle sammen i Skandinavien. Der er blevet bestilt mange flere, og der vil sandsynligvis blive bestilt endnu flere," siger Andrew Clifton, direktør for sammenslutningen Society of International Gas Tankers and Terminal Operators.

Havnen i Antwerp er gået i spidsen for en international arbejdsgruppe sammen med andre førende havne, blandt andet Amsterdam, Bremerhaven, Brunstuttel, Göteborg, Hamburg og Rotterdam, om at nedsætte retningslinjer for sikkehedsprocedurer i forbindelse med LNG-bunkeroperationer.

Infrastrukturselskabet Swedegas er gået sammen med det hollandske gasselskab Vopak om at investere ca. 1 mia. SEK i en LNG-terminal i Göteborg Havn, og både Rotterdam og Singapore har investeret i faciliteter, der skal gøre det muligt for skibe at tanke LNG. Norge har udviklet et statsdrevet netværk til opbevaring og transport af LNG.

"Der vil gå mindst 2 år, før de større havgående rederier begynder at bestille skibe med LNG-motorer, når finansieringen engang bliver mere tilgængelig. Til den tid vil der forhåbentlig også være mere infrastruktur, der vil gøre det muligt for skibene at tanke LNG," siger Arthur Barret, director of LNG-bunkering, Gaztransport & Technigaz, ifølge Sustainable Shipping.

DNV: Gas bliver det nye sort 

Wärtsila lancerer ny version af miljøvenlig motor

Teekay får stor-kontrakt for LNG-skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også