ShippingWatch

Regering vil investere i Mærsk-havn i Oman

Havnen Port of Salalah i Oman skal kunne håndtere mere fragt end i dag og matche markedets stigende krav. Første tiltag bliver en havnekonstruktion, mens flere kajpladser også er planen.

Foto: APM Terminals

Kapaciteten skal være meget større end i dag i havnen Port of Salalah i Oman, som APM Terminals ejer 30 pct. af og står for at drive. Havnens fragtterminal er i øjeblikket under udvikling, så den på sigt kan kapere tre millioner teu mere end i dag, hvor fem mio. teu er muligt. Og havnens vækst var den primære dagsorden, da Kim Fejfer, CEO i APM Terminals, mødtes med regeringsmedlemmer forleden, fortæller Peter Ford, administrerende direktør i Port of Salalah, til ShippingWatch.

"Regeringen i Oman og havnen i Salalah er ivrige efter at udvikle havnens evne til at matche de stillede krav på markedet. Drøftelserne fokuserede på den forventede offentlige investering i ny havnekonstruktion, der vil tjene hele havnekomplekset - ikke bare som beskyttelse mod vind og vejr. Den vil  også tjene som et omdrejningspunktet for samfundet, en forbedring af oplevelsen for krydstogtpassagerer og tilføje kapacitet til vores eskalerende stykgodsmarked."

Stor aktivitet de sidste ti år

Og der har været en god udvikling i havnen siden APM terminals for 14 år siden indgik et partnerskab med regeringen og havnemyndighederne. Siden da er containeraktiviteten vokset med 660 pct., mens håndteringen af fragt i 2012 lå på 7,2 mio. tons mod 6,5 mio. tons i 2011, fremgår det af en meddelelse. Væksten skal fortsætte med ovenstående initiativ og med en udvidelse af kapaciteten for fartøjer med tør- og flydende last.

Et specifikt tidspunkt for den videre udbyggelse blev dog ikke fastsat på mødet:

"Parterne aftalte, at det rigtige tidspunkt at tilføje den anden investering i kajpladser, der vil bringe den samlede kapacitet i havnen op mod næsten 9 mio. teu, når det er færdigt, vil være meget afhængig af efterspørgslen og vil enten være i forbindelse med en stærk strategisk partner eller komme fra vores imponerende organiske vækst," siger Peter Ford.

Port of Salalah er en væsentlig anløbshavn for nogle af verdens største rederier, herunder Maersk Line, og planerne for havnen skal ifølge meddelelsen hjælpe til en endnu større indflydelse på Omans fremtid i den globale logistikkæde.

APM Terminals driver havnen og ejer 30 pct. af den, mens Oman ejer 20 pct. og private og institutionelle investorer ejer 50 pct.

APM Terminals investerer milliarder i Afrika og Mellemøsten 

Mærsk udvider havn i Oman

Fremgang for APM Terminals i Oman 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs