APM Terminals udfordres af uroen i Egypten

Siden begyndelsen af januar har APM Terminals i Port Said mærket urolighederne i Egypten i form af forsinkelser og nedlukninger, siger Klaus Holm Laursen, chef for Suez Canal Container Terminal, til ShippingWatch.

Den usikre politiske og økonomiske udvikling i Egypten er i disse år en seriøs udfordring for AMP Terminals, der med et ejerskab på 55 procent driver containerterminalen Suez Canal Container Terminal  i Port Said, og hvor 25 procent af ejerkredsen tæller egyptiske investorer med Suez Canal Authorities som den største.

APM Terminals i Port Said, der er placeret på østsiden af kanalen, et af verdens største knudepunkter i global shipping, har inden for de seneste måneder og siden begyndelsen af januar oplevet situationer med forsinkelser, nedlukninger eller nedsat produktivitet på grund af urolighederne i landet. Tidligere i marts stadfæstede en dommer 21 dødsomme og supplerede med yderligere fem livstidsdomme for urolighederne ved en fodboldkamp sidste, der kostede 74 mennesker livet.

"Det er korrekt, at der har været nogle situationer over de seneste måneder fra starten af januar, som har påvirket vores forretning. Det er der ingen tvivl om. Og vi har haft sammenlagt fem dage, hvor vores medarbejdere ikke har været i stand til at møde på arbejde," siger chefen for containerterminalen i Port Said, Klaus Holm Laursen, til ShippingWatch.

Onsdag skrev nyhedsbureauet Reuters, at operationerne i containerterminalen i Port Said har oplevet talrige forsinkelser på grund af situationen lokalt, og som er med til at forøge omkostninger.

I lighed med hovedparten af shippingindustrien mærker også Suez Canal Container Terminal afmatningen i verdensøkonomien og for selskabets vedkommende også situationen lokalt. Ifølge Klaus Holm Laursen håndterede terminalen i 2012 2,9 mio. teu mod 3,2 mio. teu året før.

"Vi er i et land med en masser uroligheder, og Egypten er på alle områder under pres med desperat brug for politisk lederskab for at komme videre. Jeg vil ikke sige, vi er vanvittig optimistiske for 2013, men jeg er overbevist om, at vi kommer ud med et relativt pænt resultat. Vi kigger især frem mod 2014-2016, der ser bedre ud end for nuværende, og vi har et strategisk outlook om at være her i mange år endnu. Derfor er der perioder, der er sjovere end andre,  " siger Klaus Holm Laursen, der i øvrigt tvivler på, at det i større omfang vil kunne betale sig for redere at sejle syd om Afrika, for at spare de stigende omkostninger i forbindelse med transit gennem Suez-kanalen.

Flere redere overvejer at droppe Suez 

Færre skibe gennem Suez i første måneder af 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også