ShippingWatch

Europæiske havne vil have undersøgt behovet for LNG

EU-Kommissionen har spillet for tidligt ud med sit forslag om at opbygge et europæisk LNG-netværk i 139 store havne, mener ESPO, de europæiske havnes organisation, der ønsker behovet undersøgt på ny.

De europæiske havne mener, at EU må gentænke udspillet til at opbygge et netværk af LNG-terminaler i de 139 vigtigste europæiske havne. ESPO, European Sea Ports Organisation, vurderer, at EU-Kommissionens viceformand, transportkommissær Siim Kallas, har været for tidligt ude med sit udspil, der vil forpligte de største havne til at opbygge LNG-terminaler inden 2020 (og indlandshavne inden 2025).

"ESPO tror ikke, der findes nogen nem løsning, og at det derfor er nødvendigt at foretage en nærmere undersøgelse af behovet i de enkelte havne," oplyser ESPOs generalsekretær Patrick Verhoeven i en meddelelse.

Danske Havne kritiserede i sidste uge udspillet for at udpege en række havne som grundpillerne i et kommende LNG-netværk i stedet for at lade markedet bestemme, hvor anlæggene kommer til at ligge. ESPO vurderer også, at andre alternativer til LNG vil bliver mere tilgængelige i den nærmest fremtid.

Verden kører videre uden EU

I Danmark er det ifølge udspillet alene havne som Aarhus og Copenhagen Malmø Port (CMP), der vil have mulighed for at søge om midler fra EUs infrastruktur-projekt TEN-T til LNG-netværket, mens mindre havne som Hirtshals, der er allerede satser satser på et LNG-anlæg til Fjordlines færger til Norge ikke vil få mulighed for at få del i pengene. Udviklingen af LNG-installationer i Danmark er dog endnu langt fra givet. Hirtshals afventer stadig en afklaring på, hvor Fjordlines vil etablere anlægge, om det bliver i Hirthals eller Stavanger. Ifølge administrerende direktør for Hirthals Havn, Jens Kirketerp Jensen, er projektet på stand-by, indtil havnen får klarhed om Fjordlines beslutning, som man ikke ved, hvornår man kan forvente af modtage.

"Lige nu er vi i gang med en VVM-undersøgelse, men afventer stadig en afgørelse fra Fjordlines. Det er behovet fra rederne, der vil afgøre, hvor der vil blive installeret LNG-stationer og vi vil være parat til at tilbyde det, som efterspørges fra kunderne, om det er gas eller olie," lyder det fra Jens Kirketerp Jensen, som ikke tror, at midler fra EU vil ændre ved den sag: "Verden kører videre uden EU," som han formulerer det.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra CMP og Aarhus Havn i dag.

Rederne bakker op om EU's LNG-plan

Europæiske havne skeptiske over for EUs LNG-udspil 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs