ShippingWatch

Maersk Lines toprival opponerer mod havnekøb

Nu har også verdens tredjestørste containerrederi, franske CMA CGM, lagt pres på de amerikanske myndigheder for at forhindre, at APM Terminals får koncessionen på havnen i Virginia. Det skriver lokalmediet The Virginian-Pilot.

Foto: APM Terminals

APM Terminals indsats for at overtage havnen Hampton Roads i den amerikanske delstat Virginia huer ikke shippingkonkurrenterne. Senest har verdens
tredjestørste containerrederi, CMA CGM, lagt pres på myndighederne for at undgå, at APM Terminals får koncessionen. Det skriver lokalmediet The Virginian-Pilot.

Den lyseblå havneoperatør har allerede bygget en containerterminal i havnen, som dog er lejet ud til den lokale havnemyndighed. Til gengæld har APM Terminals lagt et bud på op mod 4 mia. dollar for en koncession på 48 år på at overtage alle havneaktiviteterne i Hampton Roads. Det møder dog modstand fra Maersk Lines shippingrivaler. Tidligere har Hanjin Shipping talt imod købet, og nu melder det noget større CMA CGM sig på banen.

"Et monopol kontrolleret af en spiller i containerbranchen er ikke i havnens eller statens interesse, og vil tvinge rederier til at kigge nærmere på nærtliggende havne i Baltimore og Wilmington, der begge er godt strategisk placeret til at konkurrere om vores fragt. Derudover vil godstransport på tog kunne ændres til andre steder," skriver CMA CGMs vicedirektør Clive Miles i et brev til havnemyndighderne.

Ifølge The Virginian-Pilot er CMA CGM det syvende rederi, der opponerer mod APM Terminals mulige overtagelse af havnen. Midt i i juni skrev Hanjin Shipping:
"Ved at tillade, at denne koncession går til et privat, udenlandsk selskab, tror vi, at du vil føje uoprettelig skade til fremtiden for Port of Virginia. Dette monopol vil klart være en hindring for gennemsigtigheden i havneoperationer og en konkurrencedygtig, markedsbestemt prisfastsættelse."

Torsdag er sidste chance for andre selskaber at lægge bud på koncessionen i Virginia-havnen. Den deadline vil dog muligvis blive rykket for at give bedre chance for dialog omkring havnens fremtid, siger en unavngiven kilde til The Virginian-Pilot.

RITZAU FINANS

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs