ShippingWatch

Fortrolig rapport kalder Maersks havnekontrakt i Ghana for skadelig

Maersk og franske Bolloré er involverede i en havnekontrakt som er skadelig for landet, konkluderer en fortrolig rapport fra Ghanas transportministerium ifølge Finans. Maersk mener, at kontrakten skaber stor værdi for landet.

Foto: Gioia Forster/AP/Ritzau Scanpix

A.P. Moeller-Maersks havneforretning er sammen med den franske transportgruppe Bolloré Group involveret i en havnekontrakt i Tema i Ghana, som ifølge en fortrolig rapport fra landets transportministerium har en skadelig effekt og ikke afspejler ærlig forretningsetik, skriver Finans.

Havnekontrakten er angiveligt opnået i et forløb, hvor landes regering valgte at afbryde et igangværende udbud, og dermed fjernede Maersk og Bollorés konkurrenter fra feltet.

Rapporten kommer, efter en komité - udpeget af Ghanas transportministerium - har undersøgt en aftale som landet i 2015 indgik med selskabet MPS, som har Bolloré Group og APM Terminals, Maersks havneselskab, som hovedaktionærer, mens de ghanesiske havnemyndigheder ifølge Finans også ejer en andel.

Kontrakten med MPS betyder blandt andet, at Ghanas havnemyndighed GPHA får mere 4 mia. dollars mindre ud af aftalen end tidligere ventet. Og Den fortrolige rapport konkluderer ifølge Finans, at aftalerne med Mærsk og Bolloré bør genforhandles.

Maersk: Kontrakt er stor gevinst for landet

APM Terminals fastholder i et skriftligt svar, at tildelingen af kontrakten er sket i overensstemmelse med reglerne, samt at rapporten overser en række forhold, der samlet gør aftalen til en stor gevinst for Ghana.

Ifølge APM Terminals har et havneudvidelsesprojekt i Tema påvirket logistikkæden for både importører og eksporterer positivt, og selskabet ser derfor ikke konktrakten som skadelig.

"Vi er derfor stærkt uenige i påstanden om, at MPS/GPHA-kontrakten er skadelig for Ghana. Tværtimod skaber terminalen betydelige betalinger og infrastruktur for landet, som er til direkte fordel for både GPHA og regeringen," oplyser APM Terminals' presseansvarlige Marko Mihajić i en e-mail til Finans.

Morten Engelstoft vil sætte skub på digital transformation af Maersks havne

Maersks havne- og logistik-divisioner steg mere end ventet 

Maersks russiske havneselskab ser usikkert containermarked  

Mere fra ShippingWatch

Tradelens håber snart at få store Maersk-rivaler endeligt ombord

Hapag-Lloyd og ONE glimrer ved deres fravær på den digitale platform Tradelens, selvom de for to år siden meddelte, at de ville gå med. "Vi er håbefulde om, at de meget snart vil tilslutte sig," siger Tradelens-chef Mike White. Hapag-Lloyd venter at træffe en endelig beslutning inden længe.

Scandlines henter ny topchef fra bryggeri

Scandlines skifter ud på topchefsposten. Efter mere end ti år i spidsen for rederiet stopper Søren Poulsgaard Jensen som adm. direktør. Afløseren er hentet i Royal Unibrew.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs