ShippingWatch

Morten Engelstoft vil sætte skub på digital transformation af Maersks havne

Maersks havneoperatør APM Terminals er parat til at tage næste skridt ind i en mere automatiseret og digitaliseret fremtid, lyder det fra CEO Morten Engelstoft.

Foto: PR-FOTO

A.P. Møller-Mærsk er klar til at sætte blus under ambitionen om at gøre APM Terminals til en digital og automatiseret havneoperatør.

Efter årevis, hvor fokus har ligget på at presse de underdrejede marginer op, vil virksomheden bruge 2021 på at give terminalerne nyt liv.

"Vi har over 9.000 store maskiner, kraner og andet udstyr på vores terminaler, og der er vores tanke, at vi vil digitalisere rigtig mange af dem. Når man digitaliserer, giver det en mulighed for at opsamle og bruge data i langt højere grad," siger Morten Engelstoft, adm. direktør for APM Terminals.

I dag sker meget af kommunikationen mellem APM Terminals, kunderne og mellemmændene over papir, telefon og e-mail.

Samtidig har hver af koncernens 75 terminaler mere eller mindre gjort tingene på deres egne måder med egne systemer, datasæt og setup.

"Nu prøver vi i højere grad at ensarte det på nogle områder bl.a. med hensyn til teknologi og finansielle systemer og data-transparens," siger han.

Det skal hjælpe APM Terminals med både at øge toplinjen og skære i omkostningerne. Indtil nu har havneoperatøren haft svært ved at reagere proaktivt, når der har været udsigt til forsinkelser eller trafikpropper ved terminalerne.

Her skal digitaliseringen af terminalerne hjælpe med at sælge helt nye produkter til kunderne, hvor APM Terminals eksempelvis med avanceret dataanalyse kan tilbyde scenarier, anbefalinger og hjælp til at håndtere forretningen.

"Hvis vi i dag ser på, hvor vi har den langt største del af vores omsætning, så er det på de meget basale services til vores kunder, altså at løfte containere og servicere gennem gaten. Der vil jeg meget gerne vækste gennem nogle mere sofistikerede produkter og løsninger til vores kunder," siger Morten Engelstoft.

Dyre lærepenge

Samtidig vil han investere i automatisering af flere terminaler. Ud over at hjælpe med at levere data til de nye produkter og løsninger kan automatisering af de store maskiner også øge sikkerheden på havnen og skære nogle af omkostningerne til manuelt arbejde fra.

Og så kan automatisering øge antallet af containere, der hver time flyttes med kranerne, hvis det er gjort korrekt. Det er noget, APM Terminals har arbejdet med i en årrække – på godt og på ondt.

"Vi har haft steder med succes, men vi har også haft steder, hvor vi i hvert fald ikke fra starten af har fået det til at virke særlig godt. Et af de eksempler, hvor vi har haft en hel del udfordringer, har været vores terminal i Rotterdam. Der har vi betalt dyre lærepenge," siger han.

I 2013 besluttede APM Terminals som en af de første at investere 500 mio. euro, eller knap 4 mia. kr., i den splinterny fuldautomatiseret terminal Maasvlakte 2 i Rotterdam.

Det storstilede projekt skulle være model for fremtidens terminaler i APM Terminals, og da terminalen åbnede i 2015, lovede koncernen, at den nye terminal skulle give kunderne 40 pct. øget produktivitet takket være automatisering.

Det gik imidlertid langt fra som forventet.

»Det har virkelig været op ad bakke i flere år med hensyn til at komme op det niveau, som vi leverede produktivitetsmæssigt, og det antal løft i timen, som vi leverede med den manuelle operation i den havn, der ligger lige ved siden af. Det er faktisk først nu her flere år efter, at vi er kommet op over det niveau, hvor vi har ligget,« siger Morten Engelstoft.

Flere kranløft i timen

Lige nu laver terminalen i Rotterdam omkring 30 kranløft af containere i timen. Ifølge Morten Engelstoft ligger koncernens manuelle terminaler, der ville give mening at automatisere rundt omkring i verden, på omkring 25 kranløft i timen.

Da APM Terminals gik i gang med at bygge en fuldautomatiseret terminal i Tanger i Marokko, gjorde selskabet brug af erfaringerne i Rotterdam. Året efter åbningen i 2019 ligger terminalen på 30 løft i timen.

"Det tror jeg er en af de hurtigste implementeringer af en automatiseret terminal i industrien," siger han.

Det realistiske mål i øjeblikket er at komme op på 35 løft i timen, lyder det fra Morten Engelstoft.

"Men hvis vi kigger længere ud i fremtiden, hvor det ikke kun er kranløft, men også at man med hele systemet i terminalen får havnen til at arbejde bedre sammen, kan man måske komme endnu højere op."

Hvor afkastet på den investerede kapital har ligget langt under målet om mindst 7,5 pct. i Rotterdam, er det modsatte tilfældet i Tanger, vurderer han.

APM Terminals ser vækstmuligheder under coronapandemien 

Maersk dropper Copenhagen Malmö Port og skifter til APM Terminals 

Mere fra ShippingWatch

Her er Martin Fruergaards strategi som ny CEO for Pacific Basin

Martin Fruergaard har fremlagt sine vigtigste strategipunkter i sin første offentlige optræden som ny CEO for Hongkong-baserede Pacific Basin. Rederiet leverer samtidig et usædvanligt stærkt halvårsresultat under en optur for tørlastmarked, som vurderes kun at være startet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs