Drewry forudser rekordlav vækst i containerterminalers kapacitet

Drewry forudser historisk lav procentvækst i containerterminalernes samlede kapacitet frem mod 2022. Til gengæld regner konsulenthuset med, at udnyttelsesgraden vil stige, og det er gode nyheder for de eksisterende terminaler.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Over de næste fem år regner Drewry med en samlet udvidelse af den globale kapacitet i containerterminalerne på kun lige over 10 pct. - og det er det laveste niveau nogensinde.

Sådan lyder konklusionen i konsulenthusets seneste kvartalsrapport om havne- og terminalssektoren frem mod 2022.

Manglende investeringslyst – særligt i opførelsen af nye terminaler – i løbet af de seneste år er ifølge konsulenthuset hovedårsag til den konservative prognose. Den lyder på en samlet vækst i containerterminalernes kapacitet på 2 pct. om året, svarende til i alt 125 mio. teu i perioden.

"Det er markant under den forventede efterspørgsel og reflekterer den forsigtige stemning blandt investorer over for nye terminaler," lyder det i analysen.

Gode nyheder for pressede terminaler

Kombineret med stigende efterspørgsel på plads i terminalerne vil den lave vækst i kapaciteten tilgengæld få udnyttelsesgraden til at stige i "næsten alle regioner af verden" frem mod 2022, konkluderer Drewry.

Og det er i dén grad gode nyheder for de eksisterende terminaler, som blandt andet på grund af større skibe, konsolidering blandt redere og lavere udnyttelsesgrad har været presset de seneste år.

"Vi har et alvorligt problem, hvis det fortsætter sådan," sagde direktør i Mærsks APM Terminals, Morten Engelstoft, i et interview med ShippingWatch i december om den lave udnyttelsesgrad, som på det tidspunkt lå på 64 pct. for virksomheden.

Udnyttelsesgraden skal op på "mindst i midten eller slutningen af 70'erne over tid," lød det dengang fra topchefen.

Senere samme måned kunne Morten Engelstoft i et interview med ShippingWatch fortælle, at man var klar til at frasælge havne, der ikke gav sorte tal på bundlinjen og ikke havde umiddelbar udsigt til et positivt turn-around.

Det skete blandt andet for belgiske Zeebrügge, hvor APM Terminals havde en majoritetsandel, men valgte at sælge til Cosco Shipping.

"Hverken omverden eller voluminerne udvikler sig, som vi havde regnet med, og vi laver et overskud, der kun er halvt så stort, som det plejer at være," sagde Morten Engelstoft til ShippingWatch i december.

Singapore vil i gang med at 3D-printe infrastruktur i havne 

Gøteborg Havn går i gang med stor udvidelse

Havnekæmpen Hutchison ser handelskrig som en trussel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også