Mette Frederiksen: Vi undersøger muligheder for at stoppe skyggeflåden

Ifølge statsministeren er regeringen i dialog med EU om, hvad man stiller op med gamle tankskibes sejlads med russisk olie i Øresund. 
"Jeg er på mange måder glad for det sanktionsregime, som vi har fået etableret omkring Rusland - men vi må jo også som europæere sige, at det ikke virker godt nok," siger statsminister Mette Frederiksen (S) til ShippingWatch. | Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix
"Jeg er på mange måder glad for det sanktionsregime, som vi har fået etableret omkring Rusland - men vi må jo også som europæere sige, at det ikke virker godt nok," siger statsminister Mette Frederiksen (S) til ShippingWatch. | Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix

Den danske regering undersøger nu aktivt, hvordan det kan være muligt at afvise skibe forbundet med den russiske skyggeflåde.

Det fastslår statsminister Mette Frederiksen (S) overfor ShippingWatch. 

Regeringen er ifølge statsministeren i øjeblikket i kontakt med EU’s centrale embedsværk, Europa-Kommissionen, der står for lovarbejdet bag unionens sanktionspakker mod Rusland. 

“Vi er i dialog med Kommissionen om, hvad vi stiller op med denne skyggeflåde. Der er – som med så meget andet – nogle tekniske udfordringer og nogle juridiske udfordringer, men det skal jo ikke afholde os fra at finde en løsning,” siger Mette Frederiksen til ShippingWatch. 

Så I (Danmarks regering, red.) afsøger aktivt, hvordan man kan afvise skyggeflåden?

“Vi er i gang med at se, hvad vi stiller op med dette her, ja,” svarer Frederiksen. 

Kort fortalt dækker skyggeflåden oftest over ældre tankskibe, der er involveret i handlen med russisk olie. 

Spørgsmålet om flådens frie lejde gennem danske stræder og farvande blev dog for nylig aktuelt, da tankskibet MS Andromeda Star kolliderede med et andet skib i Øresund. 

Selvom skaderne ved kollisionen var begrænsede, har forløbet dog sat fornyet blus under debatten om, hvordan og i hvilket omfang danske myndigheder kan gribe ind overfor skyggeflådens sejladser gennem danske stræder.

Hvis skibets skader havde ført til et olieudslip, kunne det potentielt have udeløst store miljøskader. Skibene regnes nemlig ofte som risikable, da generelt er gamle og nedslidt, med uigennemsigtige ejerforhold og på tvivlsomme forsikringer.

Overfor ShippingWatch har specialister tidligere peget på bl.a. muligheder for at bruge miljøforsikringer som et muligt kontrolredskab overfor flådens sejladser. En tankegang, som nu møder opbakning fra flere sider på Christiansborg. 

Klimatruende vej ”omkring sanktioner”

Arbejdet med et indgreb mod de skyggeflådens tankskibe og deres bånd til russisk oliehandel kommer efter måneders debat i såvel Danmark som EU.

Kendetegnende for flåden har været, at skibene ofte er gamle, sejler med olie med bånd til Rusland og på potentielt dubiøse forsikringer. Samlet er det en cocktail, som løbende har fået fagfolk til at råbe vagt i gevær. 

Overordnet lyder bekymringerne, at vil det være uafklaret, hvem der skal betale regningen for oprydningen ved en påsejling og efterfølgende olieudslip. 

Skyggeflåden har dog længe været en vigtig komponent i handlen med russisk olie – et forhold, der tilsyneladende også var gældende ved MS Andromeda Star, der kolliderede i Øresund i begyndelsen af marts

Skibet havde omkring ulykken ifølge Bloomberg News været på vej mod den russiske oliehavn Primorsk. Efter reparationer sejlede skibet ifølge skibsdatabasen Vessels Value angiveligt tilbage til oliehavnen og efterfølgende retur gennem danske farvande. 

Ifølge Søfartsstyrelsen sejlede MS Andromeda Star med forsikringer fra det russiske selskab Ingosstrakh. Selv har forsikringsselskabet dog tidligere meddelt til mediet Danwatch, at selskabet forbeholder sig retten til at annullere dækningen, hvis et skib sejler med russisk olie i strid med sanktionerne.

I Bruxelles henviser Mette Frederiksen selv primært til skyggeflådens rolle i en den russiske oliehandel. 

Overordnet hersker der nemlig ingen tvivl, om at der i dag er et problem med flåden, hvorfor regeringen også er “helt opmærksomme på denne problemstilling”, understreger hun. 

“Det er jo en måde, at komme omkring sanktionerne på,” konstaterer Mette Frederiksen og uddyber: 

“Jeg er på mange måder glad for det sanktionsregime, som vi har fået etableret omkring Rusland - men vi må jo også som europæere sige, at det ikke virker godt nok, fordi Ruslands økonomi kører jo stadigvæk. Ikke mindst producerer de jo en masse våben til at kunne angribe yderligere f.eks. i Ukraine.” 

Medvind fra støtteparti

Udsigterne til mulige indgreb overfor skyggeflåden møder i dag opbakning fra begge sider af Christiansborgs politiske skel. 

Som tidligere beskrevet af ShippingWatch, vurderer flere analytikere og specialister i havret, at særligt øgede kontrolkrav til miljøforsikringer vil kunne være en farbar vej til at kontrollere - og potentielt forbyde - sejladser fra skyggeflåden. 

Tilgangen bør ifølge miljøordfører hos regeringspartiet Venstre, Erling Bonnesen, “undersøges nærmere”. 

“Det lyder interessant,” skriver ordføreren i en kommentar til ShippingWatch og uddyber: 

“Vi ser på det, og vi vil naturligvis gøre alt, vi kan for at passe godt på vores havmiljø, og i relation til sejlads skal det naturligvis foregå så sikkert som muligt.”

Lignende meldinger finder man hos De Radikale og Enhedslisten, hvor udenrigsordfører Trine Pertou Mach (EL) understreger, at partiet af hensyn til både miljøet, og for at stække Ruslands krigsførelse i Ukraine, “gerne vil gribe ind overfor skyggeflåden”. 

“Vi kigger derfor også gerne på muligheder med afsæt i miljøsikkerhed. Når det er sagt, er det lidt uklart, hvordan og om danske myndigheder i praksis kan håndhæve et gennemsejlingsforbud i danske farvande,” skriver hun i et skriftligt svar til ShippingWatch.

Folkeretten skal overholdes

Trine Pertou Mach suppleres af udenrigsordfører Christian Friis Bach (R), der finder både de gamle skibes færden og omgåelsen af sanktioner bekymrende. Af samme grund støtter han op om “ethvert tiltag der kan gribe ind”. 

“Det er dog afgørende, at vi holder os indenfor folkeretten, da det i høj grad er folkeretten som Rusland groft har tilsidesat med angrebet i Ukraine og folkeretten som Ukraine og vi ønsker at forsvare,” skriver Christian Friis Bach i en skriftlig kommentar med tilføjelsen: 

“Men kan vi gøre noget med håndhævelse af forsikringer, krav til skibene, inspektioner eller andet, så bakker vi op.” 

ShippingWatch har siden mandag forsøgt at indhente kommentarer til denne artikel fra udenrigs- og miljøordførere fra Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, SF, De Konservative, Dansk Folkeparti og Alternativet samt miljøordfører for Moderaterne, Charlotte Bagge Hansen. 

Ingen af partiernes ordførere er vendt tilbage ved deadline for denne artikel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også