Danske Rederier: Global miljøregulering er nødvendig

Europa-Kommissionen vil reducere EU’s samlede udledning af CO2 med 90 procent i 2040. Danske Rederier hilser målet velkomment.
Der er brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes, mener Nina Porst, der er Danske Rederiers klimadirektør. | Foto: Pr-foto Danske Rederier
Der er brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes, mener Nina Porst, der er Danske Rederiers klimadirektør. | Foto: Pr-foto Danske Rederier
Af Marketwire

EU’s samlede udledning af CO2 skal ned med 90 pct. i 2040 i forhold til udledningerne i 1990.

Det har Europa-Kommissionen besluttet mandag. Med planen vil EU leve op til klimaløfterne i Paris-aftalen.

Danske Rederier hilser klimamålet velkomment.

”Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på klimadagsordenen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Brancheorganisationen er særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten. I forvejen har man i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtaget en meget ambitiøs målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050.

”Skibsfart er et globalt erhverv. Derfor har vi brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes. Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje ambitionsniveau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global klimaregulering af skibsfarten på plads,” siger Nina Porst i en pressemeddelelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også