Topchef advarer mod grønt tunnelsyn: "Det ærlige svar er, at ingen af os ved, hvad vi skal sejle på i fremtiden"

Der er for meget fokus på dyre skibe og nyt brændstof, når det kommer til den grønne omstilling, siger Nordens Jan Rindbo.
Adm. direktør i Norden, Jan Rindbo. | Foto: Foto: Magnus Møller
Adm. direktør i Norden, Jan Rindbo. | Foto: Foto: Magnus Møller

Der er brug for mere end bare nye skibe og dyre brændstoffer, hvis rederierne skal nå i mål med den grønne omstilling af søfarten.

Det siger Jan Rindbo, topchef for danske Norden, som er et af de toneangivende selskaber i sit segment af shippingbranchen.

Han mener, at tunnelsynet gør mange blinde for de tiltag, som kan gøres nu og her for at nedbringe udledningen af CO2.

”Jeg synes tit, at diskussionen handler meget om at gå ud og købe nye skibe. Men vi ved faktisk ikke, hvad den rigtige teknologi bliver. Derfor er der en stor risiko for, at du køber et dyrt skib, som alligevel kommer til at sejle på traditionelt brændstof og først bliver leveret i 2027,” siger Jan Rindbo.

Direktørens pointe retter sig især mod rederier, der ligesom Norden sejler med tørlast og raffineret olie som diesel, benzin og andet brændstof.

Deres vej mod en grønnere fremtid er mere kringlet end de store containerrederier som MSC, Mærsk og CMA CGM, mener han.

”Du ser ikke et rederi som vores gå ud og bestille 100 metanolskibe. Vi er i øjeblikket for langt væk fra at have kunder, der faktisk vil være med i de investeringer. Vores skibe sejler også i taxafart rundt omkring i hele verden, og den infrastruktur, som er påkrævet for at bruge grønt brændstof, er mere udfordrende for os,” siger Jan Rindbo.

Han understreger, at det ikke må blive en sovepude. Men det tvinger de mindre rederier til at tænke kreativt i stedet for at blive handlingslammede.

”Det vil komme til at tage længere tid for tørlast- og tankselskaber. Men det er vigtigt at sige, at det ikke afholder dem fra at gøre noget. Det er lidt for nemt at sige, at containerrederierne skal gå først, fordi det er nemmere for dem. Der er faktisk meget, vi kan gøre allerede i dag,” siger han.

Er allerede gået i gang

Alene i år har Norden selv indført tiltag, som ifølge selskabets egne beregninger har sænket udledningen fra flåden med omkring fem pct. 

Det er bl.a. sket ved at sejle lidt langsommere, end hvad der er kommercielt optimalt, og ved at lade være med at leje gamle og energislugende skibe.

”Vi kan godt begynde at sætte barren lidt højere. Ja, der er en omkostning ved det. Men når man driver 450 skibe, som vi gør i Norden, så kan vi se, at de initiativer, vi har igangsat i år, vil reducere vores emissioner med fem pct. Det svarer til, at vi allerede i dag har 23 skibe, som sejler på grønt brændstof.”

”Jeg er godt klar over, at det ikke trækker overskifter på samme måde, som hvis vi havde bestilt 23 skibe. Men vores tiltag har den effekt allerede fra i dag og ikke først, når de skibe ville blive leveret,” siger Jan Rindbo.

”Det ærlige svar, at ingen af os ved, hvad vi skal sejle på. Og så er det ikke særligt smart at bruge en masse penge på noget, som reelt kun er et håb,” siger direktøren.

Når de store rederier har et forspring i omstillingen, så skyldes det, at de har større økonomiske muskler, og at deres skibe sejler i fast rutefart mellem store havne. Det gør det lettere for dem at lave aftaler om brændstof med energiselskaberne og planlægge leveringen.

De er samtidig også under pres fra deres kunder i de store detailvirksomheder, som fragter deres varer hjem fra Asien til forbrugerne i Europa og USA ombord på containerskibe.

Store selskaber som Ikea, Amazon og Unilever har allerede meddelt rederierne, at de kun vil bruge søfragt med nuludledning fra 2040, bl.a. fordi de selv er under pres fra deres kunder.

Det pres findes slet ikke i samme grad, når det kommer til Nordens partnere. Det er mineselskaber, energiproducenter og råvarehandlere, som ofte befinder sig langt fra offentlighedens søgelys og derfor ikke er ligeså villige til at betale mere for grøn fragt.

Snakker med kunder om skibe

Jan Rindbo ser dog begyndende tegn på, at det er ved at ændre sig, selv om der fortsat er lang vej igen.

”For at lykkes med omstillingen, skal vi have vores kunder med ombord. Og jeg tror også, at de kommer til at efterspørge grønnere tilbud i takt med, at de skal til at kigge på deres for scope 3-emissioner, for der vil shipping fylde en hel del,” siger han.

Norden har allerede indgået en kontrakt med et canadisk mineselskab ved navn Teck, som skal skære 25 pct. af udledningen fra den fragt, som det danske shippingselskab står for.

”Vi har faktisk også diskussioner i dag med kunderne om at bygge skibe med nuludledning. Det er ikke noget, der er klar til at blive annonceret, men der er diskussioner. Og jeg tror, at det er den vej, at vi kommer til at gå i Norden, når det kommer til at bygge grønne skibe. Det bliver i første omgang i partnerskaber,” siger Jan Rindbo.

Hvor skal det pres, som får jeres kunder til at investere grønt, komme fra?

”Man kan starte med transparens. Hvis du køber en kop, så skal du vide, hvad klimaaftrykket er. Det kan skabe et pres fra forbrugerne, og så vil producenten af koppen blive tvunget til at kigge på sin forsyningskæde, og så ryger det i sidste ende tilbage til mineselskabet. Så der vil komme et større pres, men det er klart, at det tager længere tid, end hvis du sælger Nike-sko, for der er du bare tættere på forbrugeren,” siger Jan Rindbo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også