Taiwan-krise får rederier til lede efter alternativer til Kinas værfter og banker

Skibsejere i Europa er i al stilfærdighed begyndt at se sig om efter alternativer til kinesiske værfter og finanshuse, lyder det fra bl.a. shippingbanken Berenberg.
Det Geneve-baserede rederi MSC har flere kinesisk-ejede skibe i sin flåde. Det gælder bl.a. skibet MSC Zoe, som ifølge VesselsValue sidste ende er ejet af den kinesiske statsejede bank Bank of Communications. | Foto: Bodo Marks/AP/Ritzau Scanpix
Det Geneve-baserede rederi MSC har flere kinesisk-ejede skibe i sin flåde. Det gælder bl.a. skibet MSC Zoe, som ifølge VesselsValue sidste ende er ejet af den kinesiske statsejede bank Bank of Communications. | Foto: Bodo Marks/AP/Ritzau Scanpix

Risikoen for en fuldtonet krise mellem Kina og USA over Taiwan er nu så alvorlig, at europæiske rederier så småt er begyndt at lede efter alternativer til kinesiske værfter og banker, når skal bygge nye skibe.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
!
!
Skal indeholde mindst 6 tegn
!
Skal indeholde mindst 2 tegn
!
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også