Danske Rederier går ind i moms-tvist: ”Vi har fået det kludetæppe, vi var bekymrede for”
Et momsmæssigt regelrod, som sender millioner i unødige omkostninger til danske transport- og shippingselskaber, får nu brancheorganisationen Danske Rederier på barrikaderne. Der er behov for, at myndighederne retter ind, siger vicedirektør.
Et ulmende regelrod i EU's moms-fortolkning får nu rederier til at tage sagen op i Bruxelles. "Hele situationen pålægger både rederier og andre dele af transportkæden en unødvendig administrativ byrde," siger Jacob K. Clasen.(ARKIV) | Foto: PR / Danske Rederier
AF PETER THOMSEN, WATCH MEDIERS EU-KORRESPONDENT
BRUXELLES – Når Europa-Kommissionen gennem efteråret sætter sig til arbejdsbordet, bør det været med en klar oprydning i et tiltagende roderi i EU’s momsregler på to-do-listen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.