ShippingWatch

Singapore og Rotterdam går sammen om verdens længste grønne shippingkorridor

To af verdens største bunkerhavne vil i fællesskab etablere den længste ”grønne og digitale korridor” for effektiv og bæredygtig skibsfart.

Foto: Bhp/Reuters/Ritzau Scanpix

Havnemyndighederne i Singapore og Rotterdam er gået sammen om et nyt initiativ, der skal fremme CO2-fri skibsfart på en af de vigtigste shippingruter mellem Asien og Europa.

Den ”grønne og digitale korridor for effektiv og bæredygtig shipping” bliver den længste af sin art i verden, siger Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) og Port of Rotterdam i en fælles pressemeddelelse.

De to parter har underskrevet en hensigtserklæring, der inddrager en række førende spillere på tværs af forsyningskæderne for at gøre det muligt for de første bæredygtige skibe at sejle ad ruten i 2027.

Disse interessenter omfatter bl.a. verdens tre førende containerrederier, MSV, Maersk og CMA CGM, samt Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping og en række andre partnere fra shippingindustrien.

“Dette vil gøre det muligt for projektet med den grønne og digitale korridor at højne investeringstillid, tiltrække grøn finansiering og få sat gang i fælles bunkringforsøg og pilotprojekter for digitalisering og brugen af lav- og nuludledningsbrændstoffer langs ruten,” siger de to havnemyndigheder.

Allard Castelein, topchef for Rotterdams havn, beskriver i meddelelsen shipping som værende “blandt de vigtigste industrier, der dekarboniserer – på grund af dens store internationale udstrækning og volumen.”

Ved at forene parter på tværs af forsyningskæderne langs en af verdens største handelsruter kan vi gøre rederier i stand til at skifte til nuludledningsbrændstoffer og fremskynde overgangen til mere bæredygtig skibsfart

Allard Castelein, CEO, Port of Rotterdam

”Ved at forene parter på tværs af forsyningskæderne langs en af verdens største handelsruter kan vi gøre rederier i stand til at skifte til nuludledningsbrændstoffer og fremskynde overgangen til mere bæredygtig skibsfart,” tilføjer han.

Casteleins kollega i MPA, Quah Ley Hoon, understreger, at aftalen ”bekræfter Singapores engagement i at gøre overgangen til brugen af mange forskellige brændstoffer lettere.”

Bo Cerup-Simonsen, der er CEO for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping, en af initiativets ”aktionspartnere”, kalder det for et ”modigt projekt”.

”At forbinde nogle af verdens førende partnere omkring en af de vigtigste handelsruter vil give os mulighed for at demonstrere konkrete, skalerbare dekarboniseringsløsninger, der kan informere og inspirere industrien såvel som politiske beslutningstagere over hele verden,” siger han.

En digital handelsrute

Ud over at fremme brugen af bæredygtige brændstoffer i skibsfarten har hensigtserklæringen til formål at optimere maritim effektivitet, sikkerhed og en transparent strøm af varer ved at skabe en digital handelsrute, hvor relevante data, elektronisk dokumentation og standarder bliver delt.

”Det vil facilitere den problemfri bevægelse af skibe og fragt, og optimere rettidige ankomster af fartøjer fra havn til havn,” siger de to parter.

Initiativet med de grønne korridorer er baseret på ideen om, at havne langs verdens vigtigste shippingruter skal forpligte sig til at levere grønne brændstoffer for dermed at fremme bæredygtig skibsfart.

De nordiske lande vil etablere grøn korridor for skibsfart

Verdens største bunkerhavn går med i tiltag om grønne korridorer

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs