Et segment udgør halvdelen af nye bestillinger på LNG-drevne fartøjer

I 2022 er der foreløbig bestilt 162 skibe, der kan sejle på LNG, skriver klassifikationsbureauet DNV. Især et segment er fremtrædende blandt de bestilte skibe.
Foto: Flex LNG
Foto: Flex LNG

Antallet af bestillinger på skibe, der kan sejle på flydende naturgas (LNG), er nået op på 162 i de første syv måneder af i år.

Ifølge klassifikationsbureauet DNV’s opgørelse over alternative brændstoffer i skibsfarten udgør containerskibe godt halvdelen af bestillingerne.

I juli blev der kun bestilt ni nye LNG-drevne skibe, men det er ifølge Martin Wold fra DNV’s maritime rådgivningsenhed ikke overraskende.

”Selv om væksten i bestillinger er bremset noget op i overensstemmelse med den generelle aktivitet inden for nybygninger, så er der en række større ordrer i støbeskeen,” siger Wold i en kommentar til de seneste tal.

Han tilføjer, at det er ”opmuntrende at se en række innovative pilotprojekter i ordrebøgerne,” og at de kan være med til at øge hastigheden i dekarboniseringen af skibsfarten.

Rederiernes interesse for LNG-drevne skibe er vokset markant i de seneste år, fordi CO2-udslippet er lavere end fra olie. Til gengæld kan brugen af LNG føre til udslip af metan, der er en mere skadelig drivhusgas end CO2.

LNG-bølgen ruller videre i shipping trods høje gaspriser

Seaspan bestiller fire nye LNG-skibe

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også