Et segment udgør halvdelen af nye bestillinger på LNG-drevne fartøjer
![Foto: Flex LNG](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14276553.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7m4pku4iomb1hsw7i36w.jpg)
Antallet af bestillinger på skibe, der kan sejle på flydende naturgas (LNG), er nået op på 162 i de første syv måneder af i år.
Ifølge klassifikationsbureauet DNV’s opgørelse over alternative brændstoffer i skibsfarten udgør containerskibe godt halvdelen af bestillingerne.
I juli blev der kun bestilt ni nye LNG-drevne skibe, men det er ifølge Martin Wold fra DNV’s maritime rådgivningsenhed ikke overraskende.
”Selv om væksten i bestillinger er bremset noget op i overensstemmelse med den generelle aktivitet inden for nybygninger, så er der en række større ordrer i støbeskeen,” siger Wold i en kommentar til de seneste tal.
Han tilføjer, at det er ”opmuntrende at se en række innovative pilotprojekter i ordrebøgerne,” og at de kan være med til at øge hastigheden i dekarboniseringen af skibsfarten.
Rederiernes interesse for LNG-drevne skibe er vokset markant i de seneste år, fordi CO2-udslippet er lavere end fra olie. Til gengæld kan brugen af LNG føre til udslip af metan, der er en mere skadelig drivhusgas end CO2.
Relaterede artikler
LNG-bølgen ruller videre i shipping trods høje gaspriser
For abonnenter
Seaspan bestiller fire nye LNG-skibe
For abonnenter