ShippingWatch

USA's CO2-melding kan ændre IMO's klimadagsorden radikalt

Nordiske redere modtager meldingen fra Det Hvide Hus om at arbejde mod CO2-fri shipping i 2050 yderst positivt og tror, det vil ændre IMO's dagsorden. Andre er tøvende. Det kræver voldsomme forandringer, lyder det. Opdateret.

Her ses USA præsident Joe Biden sammen med John Kerry, der er den nye administrations særlige klimaudsending. | Foto: Andrew Harnik/AP/Ritzau Scanpix

Den amerikanske udmelding om at shippingindustriens klimaambitioner skal skrues kraftigt i vejret modtages yderst positivt af flere nordiske rederier og deres organisationer.

De er blandt den gruppe af shippingselskaber, der løbende har været fortalere for at hæve barren, og de ser nu ud til at have fået en allieret i USA's præsident Joe Biden.

Det er sket, efter at Bidens klimaudsending John Kerry natten til onsdag europæisk tid udtalte, at IMO og den globale skibsfart bør arbejde mod CO2-nuludledning i 2050, hvor målet i dag lyder på minimum en halvering.

De har været noget fodslæbende i IMO de seneste år, og derfor er det super positivt, de nu tager de skeen i den anden hånd.

Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier

"Jeg vil gerne meddele, at som led i indsatsen for at holde verden i nærheden af 1,5 grader og for at støtte op om den globale indsats for at nå nuludledning senest i 2050, vil USA arbejde sammen med landene i IMO for at vedtage et mål om at nå et rundt nul i nettoudledninger fra international shipping senest i 2050," sagde John Kerry.

De danske og norske rederiforeninger har tidligere udmeldt lignende ambitioner, og hos Danske Rederier er adm. direktør Anne H. Steffensen glad for, at amerikanerne nu også kommer på banen.

Danske Rederier: Biden overgår forventninger

"Det er en meget stor nyhed, at USA nu for alvor melder sig ind i klimakampen for shipping. De har været noget fodslæbende i IMO de seneste år, og derfor er det super positivt, de nu tager skeen i den anden hånd og går efter samme ambitiøse mål, som vi har i Danske Rederier: Klimaneutral shipping i 2050 uden brug af kompensation."

Hun tilføjer, at Joe Biden og den nye amerikanske administration med udmeldingen overgår rederiforeningens forventninger.

"Selvom vi havde store forventninger til Biden-administrationens klimaambitioner, er dette mere, end vi havde turdet håbe på. Når et land som USA melder så klart ud – og siger, de vil sætte handling bag ordene – kan det ikke undgå at påvirke forhandlingerne i IMO. Vi ser nu frem til at identificere fælles interesser, som vi kan samarbejde om i IMO."

Norges Rederiforening hilser også John Kerrys udmelding velkommen, siger adm. direktør Harald Solberg.

"At USA nu vil være en tydelig stemme for mere ambitiøse klimamål er godt nyt. USA er en stor og vigtig shippingnation og har stor tyngde i IMO," siger Harald Solberg til ShippingWatch og understreger, at målet om at gøre shipping CO2-neutralt i 2050 falder i tråd med rederiforeningens egne ambitioner.

"At flere lande nu vil arbejde aktivt mod det samme mål sender et tydeligt signal til markederne om, at nuludlenings-løsninger vil blive efterspurgt af hele den internationale flåde," tilføjer han.

Kan føre til nye mål på 2023-møde

Hos Maersk er reaktionen også meget positiv.

"Det her er virkelig en god uge for shipping og dekarbonisering, med de amerikanske IMO-ambitioner som den seneste udmelding efter gode nyheder fra Storbritannien og en solid plan fra Singapore," siger Simon Bergulf, director of regulatory affairs hos Maersk.

"Hos A.P. Møller-Maersk støtter vi fuldt ud disse ambitioner, og vi håber meget at se dem reflekteret og oversat til solid fremgang på det vigtige IMO-møde mdrivhusgasser i juni," siger han til ShippingWatch.

Hos norske Klaveness beskriver CEO Lasse Kristoffersen udmeldingen som "glædelig og helt nødvendig" for, at shippingbranchen kan komme videre med sit klimaarbejde, og han peger på, at det kan føre til ændringer i IMO-strategien allerede på mødet i 2023.

"Så alt, vi laver af planer og strategier, må pege på nul senest i 2050. Når USA siger det, og EU siger det, så begynder det at blive realistisk, at det også kan blive vedtaget i IMO, når de opdaterer strategien i 2023, siger han og fortsætter:

"Mit syn er, at ethvert IMO-mål der sigter på mindre en nulemission i 2050 vil være forgæves, fordi verden kommer til at forvente et rundt nul uanset hvad. Den maritime profession skal ikke tro, at vi er anderledes end alle andre."

Han vurderer også, at amerikanernes stemme kan ændre tempoet for diskussionerne i IMO.

"Nu er jeg optimistisk omkring, at vi i 2023 får vedtaget en strategi, vi kan tro på - nemlig nuludledning i 2050," siger Lasse Kristoffersen.

"Det er en fordel for alle. Jo tidligere vi får afklaring om, hvad vi faktisk skal, des bedre er det. Vi skal jo skifte hele verdensflåden ud før 2050, så vi har et unikt vindue i den næste fem-ti år for at træffe de rette valg."

På den anden side er en række store shippingaktører mere tøvende i forhold til den amerikanske udmelding. Det vil kræve klarhed for branchen at nå de ambitiøse mål, og det vil først og fremmest kræve investeringer i teknologi og brændstof, hvis det skal være realistisk.

Brug for klarhed og ny teknologi

Bjørn Højgaard, der er CEO for det store ship-management selskab Anglo-Eastern, er ikke overrasket over, at der stilles spørgsmålstegn ved IMO's målsætning om at reducere udledning fra shipping med minimum 50 pct. i 2050 sammenholdt med 2008-niveauet.

Men han kalder samtidig på forståelse fra politisk hold om, at skibe ofte bygges med en levetid på mere end 20 år, og der skal derfor være klarhed om de næste skridt, så branchen har mulighed for at planlægge ordentligt.

Vi har brug for klarhed og en sikker hånd på roret.

Bjørn Højgaard, CEO, Anglo-Eastern

"Vi har brug for klarhed og en sikker hånd på roret. Det vil ikke være i klimaets bedste interesse, hvis vi konstant skal ændre vores tidshorisont," siger Bjørn Højgaard til ShippingWatch.

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd roser udmelding fra amerikansk side, men topchef Rolf Habben Jansen siger til ShippingWatch, at det vil kræve hastige teknologiske fremskridt at realisere målet.

"Vi støtter bestemt den amerikanske regerings ambition," siger Rolf Habben Jansen og understreger, at det dog vil afhænge af de tilgængelige alternative brændstoffer.

ICS: Nu er det op til regeringerne

Den internationale shippingorganisation ICS vurderer nu, at industrien har gjort sit for at få bolden til at rulle. Organisationen vil nu have regeringerne på banen, blandt andet ved at sikre opbakning blandt IMO's medlemslande til forslaget om en stor forskningsfond, der skal hjælpe branchen med at udvikle de teknologier og den infrastruktur, der skal til for at reducere branches udledning af drivhusgasser.

"Løsningerne ligger nu hos regeringerne. Industrien har fremlagt forslag for den afgørende forskning og udvikling, og industrien har opfordret til diskussioner om markedsbaserede mekanismer. IMO er det rette forum til at blive enige om løsninger, og vi håber på, at det med politisk vilje kan ske så hurtigt, at industrien og markederne får klarhed."

Udmeldingen fra den amerikanske klimaudsending John Kerry kom i en tale på en konference afholdt af Ocean Conservancy inden præsident Joe Biden denne uges mødes med en række statsoverhoveder, bl.a. fra Kina og Rusland, til et klimatopmøde.

Find talen her.

Opdateret kl 12.24 med kommentar fra Maersk.

USA vil skære shippings CO2-udledning ned til et rundt nul i 2050 

Shippingorganisationer vil have diskussioner om skat på CO2-udledning 

Sohmen-Pao kalder overgang til CO2-frie brændstoffer for et "minefelt" 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs