Langt mere ren brint skal skubbe EU i retning af klimamål

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret en energistrategi, der skal hjælpe Europa på vej mod klimaneutralitet i 2050. Planen kommer i helt rette tid, siger ngo.
Foto: Virginia Mayo/AFP / POOL
Foto: Virginia Mayo/AFP / POOL
AF RITZAU FINANS OG SHIPPINGWATCH

EU-Kommissionen har onsdag præsenteret en energistrategi, der skal hjælpe Europa på vej mod klimaneutralitet i 2050.

Brint er brikken, der skal få puslespillet til at gå op, fremgår det af en præsentation af EU's klimakommissær, Frans Timmermans.

"Det er afgørende for vores grønne aftale. Det er nødvendigt. Det vil føre os på vej mod klimaneutralitet," siger han.

Kapaciteten for produktion af ren brint skal øges, så det bliver en konkurrencedygtig og betydelig energikilde. En del af strategien går ud på at sikre grøn brint til industrier som shipping og fly, der ikke har andre alternativer for at sænke udledningen af CO2 til nul.

Kommissionen planlægger at komme med ny lovgivning på brændstof for de to sektorer i slutningen af 2020, og planen for brint kommer lige i rette tid, siger William Todts, der er executive director for ngo'en Transport & Environment (T&E).

"Brint er det manglende link i Europas strategi om at dekarbonisere fly og skibe, hvor elektrificering ikke er en mulighed. Nu skal EU lave lovgivning, der tvinger fly- og shippingselsakaber til at bruge brændstoffer, der ikke udleder som brint, amonniak og syntestisk parafin," siger han i en meddelelse.

I dag udgør brint under to procent af det samlede forbrug. Samtidig produceres brint i dag hovedsageligt med kul og gas i elektrolyseprocesser - altså med udledning af CO2.

Det skal være ren brint, så adskillelsen af brint og ilt, som er grundstofferne i vand, sker ved hjælp af vedvarende energiformer.

Det er Danmark leveringsdygtig i, påpeger Dansk Energi, som byder strategien velkommen.

"Større fokus på grøn brint er godt nyt for Danmark. Vi har et stort eksportpotentiale i form af vind fra Nordsøen, der kan omdannes til grøn brint," siger vicedirektør Anders Stouge i en skriftlig udtalelse.

Stadig blå brint

Over de kommende fire år skal kapaciteten ifølge Timmermans seksdobles fra 1 GW til 6 GW. I 2030 skal elektrolysemaskiner kunne levere ti millioner ton ren brint.

Ifølge EU-Kommissionen vurderes ren brint at kunne dække 24 procent af verdens energibehov inden 2050. Sektoren skønnes at kunne skabe en million arbejdspladser, mens potentialet for salg vurderes til 630 milliarder euro årligt.

"Den nye brintteknologi kan blive en vækstmotor," siger Frans Timmermans.

Ifølge T&E lader strategien dog døren stå på klem til produktionen af såkaldt blå brint, som produceres fra fossile gasser og dermed ikke er fuldstændig grøn.

"Brint er kun så ren som den energi, den produceres fra. At være afhængig af fossil gas forsinker dekarboniseringen af økonomien, hvilket EU har forpligtet sig til," siger William Todts.

Kommissionen præsenterer også en strategi for, hvordan energisystemer i EU skal gøres cirkulære, så energi ikke går til spilde.

Energisystemerne tegner sig for 75 procent af CO2-udledningen i EU.

EU-Kommissionen har sat et mål om, at Europa skal være det første klimaneutrale kontinent i 2050.

A.P. Møllers forskningscenter åbner dørene for nye partnere 

Danmark får stort grønt brintanlæg – Holland betaler 

Maersk, DFDS og DSV vil bygge brintfabrik i København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også